Achter de schermen

ROV Oost-Nederland

Hoe laat je bestuurders rijden zonder invloed?

Vraag

Rijden onder invloed is een van de meest voorkomende oorzaken van ernstige verkeersongevallen in Nederland. ROV Oost-Nederland, partner in verkeersveiligheid in Overijssel en Gelderland, focust zich de komende jaren op het terugdringen van het aantal slachtoffers in het verkeer door alcohol, drugs en medicijngebruik. Onze opdracht? Op een effectieve manier kennis, houding en gedrag van jonge bestuurders en 55-plussers beïnvloeden rondom het thema Rijden onder invloed.

Aanpak

Samen met XTNT en Responsible Young Drivers voeren we de campagne Rijden Zonder Invloed uit. Met een maatregelenpakket worden jonge bestuurders en 55-plussers overtuigd dat rijden zonder invloed de normaalste zaak van de wereld is. Wij verzorgden een beeldmerk met de slogan 'Rijden zonder invloed, daar ga ik voor!'. Onze boodschap is positief en gaat uit van zelfovertuiging. Dat is precies de effectieve manier om gedrag te veranderen.

alle cijfers op een rijtje

(juli 2016 t/m december 2017)   

Bereik Facebook

283.435

Bereik Twitter

114.959

Bereik online advertenties

5.596.846

Geklikt op online advertentie

28.221

Aantal afgeronde quizzen

11.045

Best bezochte pagina’s
op de website

29%

Doe de quiz

21%

Homepage

12%

Events: foto’s

Aantal paginaweergaven
op de website

91.795

weergaven

Gemiddelde tijdsduur
op de website

1.14

minuut

16x

Aantal radio-interviews bij lokale/regionale en landelijke radiozenders.

223x

Aantal keren vermeld in de lokale/regionale en landelijke pers.


Alcoholslagboom

In 2017 hadden we een primeur in Nederland: de alcoholslagboom voor Bob's! Tijdens de Military konden bezoekers parkeren op een bijzonder parkeerterrein. Automobilisten die hier parkeerden ontvingen consumptiemunten voor twee gratis drankjes. Voorwaarde was wel dat de Bob na afloop van het evenement in een Dräger alcoholslot wilde blazen.

Een ludieke actie om aandacht te vragen voor onze campagne. De lancering van de alcoholslagboom was een groot succes en de slagboom wordt in 2018 ingezet op verschillende evenementen.

Leerlingen ‘onder invloed’ bij Grolsche Bierbrouwerij

Leerlingen van een middelbare school uit Enschede konden bij Koninklijke Grolsch ervaren hoe het is om onder invloed van alcohol of drugs deel te nemen aan het verkeer. Niet echt natuurlijk, maar virtueel. Door middel van 3D tripping en alcohol- en drugsbrillen konden de toekomstige of beginnende bestuurders op een veilige manier ervaren dat alcohol, drugs en verkeer niet samengaan. Ook werd er een interactieve les gegeven waarin de gevaren aan bod kwamen.

alle acties op een rijtje

(juli 2016 t/m december 2017)   

3D-Tripping

57 inzetten

met 3.365 deelnemers

Alcokart

21 inzetten

met 1.806 deelnemers

Lespakket

29 inzetten

met 3.128 deelnemers

Alcohol- en drugstest

76 inzetten

met 12.812 deelnemers

BOB-sport

47 inzetten

met 4.158 deelnemers

Lagerhuisdebat en pitch

12 inzetten

met 811 deelnemers

Alcoholslagboom

6 inzetten

met 589 deelnemers

Fris!team

27 inzetten

met 19.424 deelnemers

Peer Drive Clean!

18 inzetten

met 366 deelnemers

totaal

293

inzetten

46.459

deelnemers

04c event

04b event

04a event

3D tripping

Een van de maatregelen is 3D Tripping. Tijdens festivals en events waar veel jongeren komen, kunnen bezoekers bij de stand van Rijden Zonder Invloed ervaren hoe het is om onder invloed van alcohol achter het stuur te kruipen.

Dit gebeurt door middel van een Virtual Reality bril. Na de 3D Trip ontvangt de bestuurder een eigen kartonnen Rijden Zonder Invloed Virtual Reality bril.