Medisch Centrum de Veluwe
Hoe creëer je een nieuw imago voor een medisch centrum?
Vraag
Medisch Centrum de Veluwe is een specialistische kliniek voor mensen met maag- lever- en darmproblemen. Maar doordat er geen achterliggende visie en strategische lijn in de communicatie was, had MCV niet het gewenste imago en de stevige naamsbekendheid die ze graag wilden. Bijkomend vraagstuk was de naamgeving. Wat moet ‘Medisch Centrum de Veluwe’ met de naam, aangezien ze inmiddels op meerdere locaties gevestigd zijn die niet allemaal bij de Veluwe liggen?
Aanpak
De eerste stap was het vaststellen van een duidelijke positionering. We organiseerden een positioneringssessie, waarin de medewerkers vertelden over wie ze zijn en wat ze doen. Hoe onderscheiden ze zich van andere zorg? De conclusie: MCV is een centrum voor maag, darm en lever met vier duidelijk unique selling points. Die positionering werkten we verder uit en gebruikten we als basis voor de nieuwe huisstijl en diverse communicatiemiddelen.
Daarom kiezen mensen voor MCV
De unique selling points van MCV zijn kraakhelder. Die kregen dan ook een prominente plek in de communicatiemiddelen.
Kwaliteit van zorg
Patiëntgerichte aanpak
Korte wachttijden
Vergoed vanuit de basisverzekering
Nieuwe naam
We hebben ons eerst gestort op de naamgeving van de organisatie. Dat was belangrijk, omdat er geen consistentie was in het gebruik van de naam en afkorting. Daarnaast zit het medisch centrum niet meer alleen op de Veluwe en wou het medisch centrum graag duidelijker laten zien voor welke specialisaties mensen bij hen terecht kunnen. Maar een compleet nieuwe naam is niet gewenst, omdat ‘Medisch Centrum de Veluwe’ en bijbehorende afkorting bekend is en bij veel mensen al de juiste lading heeft. Daarom kozen we voor een naamsverandering waarbij de roots van het medisch centrum niet vergeten worden: MCV Nederland, centrum voor maag, lever, darm.
Nieuwe huisstijl
Een nieuwe, frisse, maar chique stijl. Dat was de wens van de medewerkers. Daarom ontwikkelden we een compleet nieuwe huisstijl. Vind je dat de huisstijl een natuurlijke look heeft? Dat is niet gek! Want de inspiratie voor de huisstijl kwam uit het menselijk lichaam: de lijnen zijn gebaseerd op de darmflora.

fotoshoot
Een persoonlijke kliniek, daar horen geen stockfoto’s van steriele ziekenhuizen bij. Daarom hielden we een fotoshoot in MCV. Dat betekende een dag vol nep-darmonderzoeken, gezonde patiënten in bed en veel lol met de artsen en verpleegkundigen.

Lees ook

Hoe krijg je kinderen veilig naar de basisschool?
Gemeente Bunschoten

Hoe zorg je ervoor dat Drenten energie besparen?
Provincie Drenthe

Hoe overtuig je ondernemers om hun arbeidsrisico’s aan te pakken?
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Hoe bereik je meer zichtbaarheid voor het werk van waterschappen?
Sint Elisabethsvloed
