Achter de schermen

13 Twentse gemeenten

Hoe geef je het Centrum voor Jeugd en Gezin een gezicht?

Vraag

Alle gemeentes in Nederland kregen de opdracht om voor 2012 een Centrum voor Jeugd en gezin in te richten: één centraal punt waar je als ouders terecht kunt met al je opvoedvragen of problemen.

Maar hoe zorg je dan dat je ook daadwerkelijk bekendheid krijgt en gevonden wordt? Terwijl er tegelijkertijd aan de ‘achterkant’ samengewerkt moet worden door de vele betrokken organisaties?

Aanpak

We introduceerden opvoeddeskundige ‘Loes’, een virtuele dame bij wie ouders via de website, telefonisch of bij het speciaal ingerichte Loes-loket antwoord kunnen krijgen op al hun vragen over opvoeding.

Loes verbindt de samenwerkingspartners van het CJG. Bijvoorbeeld bij de uitvoering van lokale activiteiten of door het centraal aanbieden van aanbod van cursussen. Het concept sloeg aan en dit bleef niet onopgemerkt!

Cijfers

Statistiek Loes Blauw 01

"Loes is één
van de landelijke
best practices."

- Minister Rouvoet

Wist je dat?

  • Door aansluiting van andere gemeenten
    Loes een Twents begrip is geworden
  • Loes het meest succesvolle opvoed-
    ondersteuningsproject in Nederland is
  • Loes in december 2011 de best practice
    prijs ‘Allemaal Opvoeders’ van het NJI
    heeft gewonnen
  • Loes in Enschede in de top 3 van
    Twitteraars in de zorgwereld staat
  • Loes.nl gemiddeld 18.000 unieke
    bezoekers per maand trekt 

02 Loes opvoeden

opvoedstress