AKWA GGZ

Ruim 4 op de 10 Nederlanders krijgt ooit in zijn of haar leven te maken met een psychische aandoening. AKWA GGZ ontwikkelt zorgstandaarden die beschrijven wat goede zorg is voor mensen met een psychische aandoening, vanuit het perspectief van de patiënt. Op www.thuisarts.nl staat deze informatie op toegankelijke wijze beschreven. Maar hoe zorg je ervoor dat (potentiële) patiënten en naasten informatie over psychische aandoeningen op Thuisarts.nl weten te vinden?

Looptijd

2020 - 2021

Thema's

Gezondheid

Aanpak

Campagne

We denken primair vanuit de doelgroep en sluiten ons aan bij zijn of haar beleving van de klachten en de fase waarin iemand zich bevindt. We kiezen daarbij een goede mix tussen online en offline middelen die aansluiten bij de fase. En we richten ons in deze middelen met name op de klachten in plaats van op de aandoening. In klachten kunnen mensen zich herkennen en tot het besef komen dat ze hier iets aan kunnen doen en wat dan de eerste stap moet zijn, namelijk het bezoeken van Thuisarts.nl.

Interviews met ervaringsdeskundigen

We zetten een sterk visueel concept neer dat aanspreekt en opvalt, voor iedereen te begrijpen is en bedacht is vanuit de belevingswereld van de doelgroep. We gaan het gesprek aan met mensen met een psychische aandoening. Deze persoonlijke verhalen vormen de basis voor de campagne. Juist door het gebruik van échte verhalen en ervaringen, krijg je krachtige communicatiemiddelen.

Customer journey

De doelgroep van deze campagne is groot en divers: alle Nederlanders die hulp zoeken of krijgen bij psychische klachten en hun naasten. Mensen met verschillende klachten en in verschillende fases. We beschreven daarom de customer journey van iemand met psychische klachten. En we tonen de doelgroep op het juiste moment de juiste boodschap via het juiste kanaal op basis van de fase van de customer journey waarin ze zich bevindt.

Speciaal Instagram filter

Een fysieke kick-off op Utrecht Centraal om aandacht te vragen voor de start van een nieuwe campagne. Wij zagen het al helemaal zitten. Corona dacht daar anders over. Als een fysieke kick-off geen optie meer is, wat doe je dan? We ontwikkelden een speciaal Instagram filter. Met dit filter kregen mensen de kans om zélf het onderwerp bespreekbaar te maken en het bovendien ook persoonlijk te maken.Door middel van een foto of filmpje met het filter en de hashtag #BezoekThuisarts brachten mensen de campagne onder de aandacht. De kans voor mensen om zelf iets bij te dragen in combinatie met een aantal influencers die het filter gebruikten, maakten de lancering tot een groot succes.