Gemeente Bunschoten

Door toenemende drukte in het verkeer en vele auto’s rondom de school wordt fietsend of lopend naar school gaan riskanter. Met als gevolg dat weer meer ouders kiezen voor de auto. Een vicieuze cirkel waar lastig uit te komen is, merkte ook de gemeente Bunschoten. Samen met hen gingen we aan de slag met de vraag: Hoe draai je deze cirkel om en krijg je ouders en kinderen weer aan het fietsen?

Looptijd

Oktober – December 2021

Thema's

Campagne, gedragsverandering

Aanpak

Strategie
Gedragsverandering
Campagne

Kinderen vinden lopen en fietsen meestal leuk. Daar maakten wij graag gebruik van om ze ‘Safe bij de bel’ te krijgen! Onze uitdaging daarbij: Hoe zorgen we dat het reisgedrag van ouders en kinderen écht verandert?

We verspreiden een positieve boodschap, communiceren in de taal van de doelgroep, maken gebruik van herhaling en communiceren op de juiste plek. We zetten een nieuwe sociale norm neer voor en samen met leraren, leerlingen en ouders. Zo maken we actief naar school gaan niet alleen nuttig, gezond en veilig maar vooral ook... leuk!

Goed gedrag belonen

Samen met bureau XTNT - Experts in Traffic and Transport startten we de actie met de Safe bij de bel-week: een week lang verdienden leerlingen iedere dag dat zij lopend of fietsend naar school kwamen een sticker voor op een grote gezamenlijke poster in het klaslokaal. Zo belonen we goed gedrag en visualiseren we de sociale norm om actief naar school te gaan. Aan het einde van de week kreeg elk kind met genoeg stickers een toffe Safe bij de bel-gadget. Ook stond de schoolomgeving vol met complimenten, onder andere op spandoeken en via krijtleuzen op de fiets- en looppaden.

Gedragsverandering over tijd

Binnen één week langdurige gedragsverandering realiseren? Dat is niet haalbaar. Daarom vond er na de eerste actieweek drie weken lang een groepschallenge plaats waarin kinderen opnieuw stickers spaarden. Wie wordt de meest actieve klas van de school?

Leerlingen betrekken

In de campagne besteedden we veel aandacht aan het betrekken van de leerlingen. Zo staan verschillende leerlingen model als local hero in de campagnebeelden. Ook organiseerden we een wedstrijd waarbij de kinderen complimentborden ontwierpen. Zo worden de leerlingen zelf deel van de campagne!

Resultaten

De campagne wakkert het gesprek over vervoer aan en zorgt voor een positievere norm over lopen en fietsen naar school. En het mooie is: de resultaten werken ook door na afloop van de campagne.

15%
meer kinderen komen iedere dag lopend of op de fiets naar school
30%
van de ouders ziet een verbetering in verkeersveiligheid rondom de basisschool
7.8
als gemiddeld rapportcijfer van ouders over de campagne

Safe bij de Bel bij jou op school?

Meer weten over de campagne? Of ben je zelf geïnteresseerd in een Safe bij de bel-inzet? Neem dan gerust contact met ons op!Stel een vraag