Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

(Te) hoge werkdruk, gevaarlijke machines of geweld in de winkel. Werk brengt altijd risico’s met zich mee, of het nu gaat om bijvoorbeeld fysieke belasting of werkstress. Een risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) helpt ondernemers deze arbeidsrisico’s op te sporen en op te lossen en is ook wettelijk verplicht. Toch zijn veel ondernemers hier niet van op de hoogte, of ze zien het nut er nog niet van in. Daar moet natuurlijk verandering in komen!

Looptijd

2021 - Nu

Thema's

Veiligheid, gezondheid, arbeid

Aanpak

Online

Ondernemers zien vooral redenen om níet met de RI&E aan de slag te gaan. Ze zien de RI&E als een moetje, als een papieren last en geven ook aan niet genoeg tijd en kennis te hebben om de RI&E goed te doen. We ontwikkelden een strategie gebaseerd op gedragstechnieken waarin we alles op alles zetten om de weerstand die ondernemers voelen te verkleinen. We zetten in op twee duidelijke pijlers: tastbaar maken van de RI&E en momentum creëren.

Kickstart RI&E

0:00

De RI&E voelt voor ondernemers heel groot en ingewikkeld. Door de RI&E uit te leggen in concrete stappen en ondernemers te stimuleren de eerste stap te zetten verklein je het concept en vergoot je self-efficacy (het geloof in het eigen kunnen). En hoe kunnen we ondernemers nu beter helpen met de RI&E dan hen een Kickstart te geven? We ontwikkelden een serie explainervideo’s waarin heel concreet en praktisch wordt uitgelegd wat een RI&E is en hoe je het kan aanpakken. De kickstartvideo’s brachten we onder de aandacht via een brede online campagne, via branded content en via een toolkit richting zo’n 160 partners.

Week van de RI&E

Maar alleen drempels verlagen is niet genoeg. We moeten urgentie creëren. De oplossing: De Week van de RI&E is hét moment waarop we, samen met arbo-deskundigen, adviseurs, opleiders en brancheorganisaties, in heel Nederland aandacht vragen voor de RI&E. Een week waarin we ondernemers activeren om echt aan de slag te gaan en hun arbeidsrisico’s in kaart te brengen. Enerzijds door hen de Kickstart aan te bieden. En anderzijds door organisaties in heel het land te activeren om acties te organiseren. Via slimme e-mailmarketing en hands-on toolkits activeerden we ruim 150 organisaties om hun expertise en hulp aan te bieden in de Week van de RI&E. Denk daarbij aan workshops over de RI&E, gratis werkplekscans of korting op het begeleiden van een RI&E-traject door een arbo-deskundige.

0:00

Een ouderwetse brief

Het komt niet vaak voor in een campagne. Maar in dit geval adviseerden we ook om als onderdeel van de gehele middelenmix een brief te sturen naar alle kleine ondernemers van Nederland. Het gaat immers om een wettelijke verplichting waarvan we weten dat veel ondernemers hier onbekend mee zijn. Een brief van een betrouwbare afzender als de overheid lijkt misschien een saai middel, maar wordt wel serieus genomen. We ontwikkelden een toegankelijke brief met visuele voorbeelden voor specifieke branches waar ondernemers zich in herkennen. We pretesten de brief uitgebreid om te leren wat een ondernemer nu echt in actie zet.  En met succes: het gebruik van de website vertienvoudigde in de periode waarin de brief werd verstuurd. En meer ondernemers dan voorheen hebben kennis van de verplichting (41% vs 31%).

Resultaten

158
organisaties doen mee met de Week van de RI&E
3x
meer websitebezoek in de Week van de RI&E
61%
van de ondernemers wist nog dat ze hier een brief over hadden gekregen