Aanpak
Ondernemers zien vooral redenen om níet met de RI&E aan de slag te gaan. Ze zien de RI&E als een moetje, als een papieren last en geven ook aan niet genoeg tijd en kennis te hebben om de RI&E goed te doen. We ontwikkelden een strategie gebaseerd op gedragstechnieken waarin we alles op alles zetten om de weerstand die ondernemers voelen te verkleinen. We zetten in op twee duidelijke pijlers: tastbaar maken van de RI&E en momentum creëren.
Kickstart RI&E
De RI&E voelt voor ondernemers heel groot en ingewikkeld. Door de RI&E uit te leggen in concrete stappen en ondernemers te stimuleren de eerste stap te zetten verklein je het concept en vergoot je self-efficacy (het geloof in het eigen kunnen). En hoe kunnen we ondernemers nu beter helpen met de RI&E dan hen een Kickstart te geven? We ontwikkelden een serie explainervideo’s waarin heel concreet en praktisch wordt uitgelegd wat een RI&E is en hoe je het kan aanpakken. De kickstartvideo’s brachten we onder de aandacht via een brede online campagne, via branded content en via een toolkit richting zo’n 160 partners.
Week van de RI&E
Maar alleen drempels verlagen is niet genoeg. We moeten urgentie creëren. De oplossing: De Week van de RI&E is hét moment waarop we, samen met arbo-deskundigen, adviseurs, opleiders en brancheorganisaties, in heel Nederland aandacht vragen voor de RI&E. Een week waarin we ondernemers activeren om echt aan de slag te gaan en hun arbeidsrisico’s in kaart te brengen. Enerzijds door hen de Kickstart aan te bieden. En anderzijds door organisaties in heel het land te activeren om acties te organiseren. Via slimme e-mailmarketing en hands-on toolkits activeerden we ruim 150 organisaties om hun expertise en hulp aan te bieden in de Week van de RI&E. Denk daarbij aan workshops over de RI&E, gratis werkplekscans of korting op het begeleiden van een RI&E-traject door een arbo-deskundige.