Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Onderzoek laat zien dat mensen met een migratieachtergrond - vaak onbewust! -  niet dezelfde kansen krijgen op de arbeidsmarkt. Denk aan ongelijke kansen bij solliciteren en doorgroeien, maar het gaat ook over je thuis voelen op de werkvloer. Het is een onderwerp waar mkb-ondernemers mee worstelen. In opdracht van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid ontwikkelden we een communicatiestrategie en onderzochten we hoe we mkb’ers het best konden bereiken.

Looptijd

November 2023 t/m maart 2025

Thema's

Diversiteit en inclusie

Aanpak

Gedragsverandering
Online
Strategie

Samen met het ministerie kozen we bewust voor een doelgroep met de meeste veranderpotentie: de mkb’er die gelijke kansen belangrijk vindt, maar nog niet weet hoe hij of zij dit in de praktijk kan brengen. Deze ondernemers hoef je niet meer te overtuigen van het ‘waarom’, maar kun je wel helpen met het ‘hoe’. Daar ligt op korte termijn de meeste impact.

Middelenmix

Kant-en-klare contentpakketten voor themapartners

Het ministerie werkt op dit onderwerp samen met zogeheten themapartners zoals AWVN, SER, VNO-NCW, Randstad Groep, ABU en NBBU. Deze partijen hebben direct contact met ondernemers en worden als betrouwbaarder ervaren dan de overheid. Voor hen maakten we kant-en-klare contentpakketten, met daarin onder andere:

  • Een gezamenlijk statement voor social media, gedeeld op één moment als collectieve aftrap van dit initiatief
  • Blogs en video’s met ondernemersverhalen, vol concrete tips en eerlijke ervaringen: wat levert een divers team op, hoe pak je het aan en welke uitdagingen kom je tegen?
  • Praktische how to-artikelen: “Zo zet je de deur van jouw bedrijf voor iedereen open” en “Heeft iedereen bij jou gelijke kansen op promotie? 5 praktische tips”

Het contentpakket werd zo gemaakt dat themapartners de inhoud makkelijk konden publiceren en delen via hun eigen kanalen.

Gesponsorde artikelen op De Ondernemer en expert bij New Business Radio

Naast de communicatie via themapartners zorgden we voor extra zichtbaarheid door middel van twee gesponsorde artikelen op De Ondernemer en door een expert aan te laten schuiven bij New Business Radio.

Ludieke actie gericht op studenten

Willen we mkb’ers echt bereiken en zorgen dat ze er echt anders over gaan denken? Dan moeten we beginnen bij de opleiding. Voor studenten ontwikkelden we de daarom de “Olifant in de kamer”. Met een knipoog naar de uitdrukking die wordt gebruikt voor een probleem dat er overduidelijk is, maar waarover bewust niet gesproken wordt uit angst iets verkeerd te zeggen. In de zuil zijn er 6 verschillende kaartjes met prikkelende vragen die het gesprek hierover op gang brengen. Dit ter voorbereiding op een uitgebreid gastcollege over dit thema. De olifant en zuil reizen samen langs meerdere hogescholen en universiteiten.

Resultaten

7
themapartners verspreidden de content
7189
lezers op deondernemer.nl
3500
luisteraars van het item op New Business Radio