Provincie Drenthe

De energietransitie is in volle gang, en ook burgers kunnen daaraan hun steentje bijdragen. Want samen kunnen we onze CO2-uitstoot drastisch verminderen. Dat is een lastige opgave, want dit vraagt om een gedragsverandering. De provincie Drenthe is al goed op weg en wil nu doorpakken. Maar hoe overtuig je de nuchtere Drent van het nut van energiebesparing? En hoe zorg je ervoor dat ze ook daadwerkelijk energie gaan besparen?

Looptijd

2021 - 2023

Thema's

Energietransitie

Aanpak

Gedragsverandering
Campagne
Online
Strategie

We willen met deze campagne energie besparen zo makkelijk en toegankelijk mogelijk maken. Het hoeft helemaal niet ingewikkeld of duur te zijn, want energie besparen doe je Gewoon zo! Met een gefaseerde aanpak spelen we in op verschillende doelgroepen: gezinnen met kinderen, huurders en huiseigenaren. En we spelen in op drie verschillende doelgedragingen: minder verwarmen en warm water gebruiken, kleine isolatiemaatregelen en grote isolatiemaatregelen. Om de doelgroepen te bereiken zijn we zowel online (website, social media) als offline (uitdeelacties, reclameborden) zichtbaar.

Strategie

Voorafgaand aan de campagne is een gedragsonderzoek gedaan. Dat onderzoek hebben we vertaald naar een gedragsstrategie, die de basis vormt voor de campagne. We spelen in op vier elementen van gedrag. Onder andere door de boodschap positief te formuleren en local heroes te gebruiken, stellen we de sociale norm en verlagen we de weerstand. We verhogen de motivatie door de geldbesparing, milieu-winst en het extra wooncomfort inzichtelijk te maken. Ook nemen we praktische drempels weg die het nieuwe gewoontegedrag in de weg staan. Daarbij gebruiken we slimme nudges. Douchetimers in de badkamer helpen Drenten bijvoorbeeld om daadwerkelijk korter te douchen.

Het concept: energie besparen? Drenthe doet 't gewoon zo!

Drenten zijn nuchtere aanpakkers. Niet te veel poespas, maar gewoon doen. Daarom ontwikkelden we het campagneconcept ‘Gewoon zo!’. Het laat zien dat de energietransitie geen complexe ‘ver van je bed show’ is, maar juist heel dichtbij. Je kunt er zelf, op dit moment, aan bijdragen. Zo verlagen we de weerstand en nemen we de drempels weg. Het concept stelt ook de sociale norm: zo doen we dat hier! We koppelen dit concept altijd aan een duidelijk handelingsperspectief in woord en in beeld.

Frisse campagnestijl

Met de stijl van Gewoon zo! hebben we een hele duidelijke no-nonsense stijl gecreëerd, want de Drent draait er ook niet omheen! Door gebruik van een opvallend lettertype en frisse kleuren zorgen we voor een herkenbare stijl. Groen voor verduurzaming, oranje voor energie en activatie. We maken op speelse wijze gebruik van het uitroepteken om even de aandacht van de doelgroep te vangen. Ook Chill de ijsbeer is een vriendelijke verschijning die de Drent met een glimlach op zijn gezicht net wat verder helpt.De stijl is opgebouwd uit kleurvlakken met veel wit ertussen voor een frisse uitstraling. Typografie heeft een hoofdrol in alle uitingen. We vullen daarbij aan met vrijstaande gekleurde beelden en fotografie van onze local hero’s. Niet te veel poespas, duidelijke taal en met een vleugje humor.

Lespakket scholen

Eén van de onderdelen uit de campagne is een lespakket. Samen met IVN Natuureducatie hebben we een lespakket samengesteld om kinderen te leren over energiebesparing. Met hulp van de experts van IVN hebben we een les ontwikkeld die niet alleen onze boodschap overbrengt, maar ook didactisch onderlegd is. Win-win, want kinderen leren hoe ze energie kunnen besparen en ouders krijgen de campagne te zien door het schoolwerk wat de kinderen mee naar huis nemen.

Opvallende middelen

In de campagne zetten we geregeld drukwerk in. Maar niet zomaar een doorsnee flyer of poster: we ontwikkelden creatieve en echt opvallende middelen. Dat heeft twee voordelen: de doelgroep wordt eerder getriggerd om het middel te pakken én te bewaren. En we merken dat stakeholders zoals gemeenten, makelaars en woningcorporaties sneller willen helpen met het uitdelen van een vernieuwend middel. Dus dat betekent: geen flyer, maar een kraskaart waarop huurders hun winst kunnen krassen. Geen folder, maar een ‘all you can isoleer’ menukaart van duurzaam papier. En geen gewoon kaartje, maar een thermocard met ingebouwde thermometer waarmee je direct kunt zien welke muur als eerste aan isolatie toe is. Creativiteit als strategie!

Uitdeelacties op straat

Wat doe je als uit onderzoek blijkt dat de Drent wel korter wil douchen, maar het toch elke keer weer vergeet? Dan deel je douchetimers uit! Natuurlijk met een gedragselement erin verwerkt waarin men ook commitment geeft voor het nieuwe gedrag. Dat leverde een hoop enthousiaste reacties en gemotiveerde Drenten op. Daarom herhaalden we de actie 27 keer. Ook organiseerden we een uitdeelactie met energiebespaarpakketjes speciaal voor huurders of woningeigenaren. Dat vraagt een investering, maar levert veel kwalitatief bereik op.

Influencers

Door influencers in te zetten, hoort de doelgroep de boodschap via rolmodellen. Lokale en regionale influencers versterken onze campagneboodschap. Zoals IJssalon La Dolce Borger die kinderen en hun ouders wijst op het belang van de verwarming een graadje lager. Of Elke Blogt uit Klazienaveen die Drenten motiveert om met radiatorfolie aan de slag te gaan.

Bekijk de #ijsberenchallenge

0:00

Gifjes

Gewoon zo heeft een primeur! Onze eerste, custom-made campagne gifjes. Zoek in Instagram gifjes maar eens op ‘Gewoonzo’. De gifjes zorgen ervoor dat we online extra opvallen én dat onze volgers de boodschap zelf ook gaan uitdragen. Gewoon voor de leuk … of toch ook een slimme nudge?

Resultaten

Resultaten van onafhankelijk gedragsonderzoeksbureau: Drenten die de campagne hebben gezien...

  1. Verbruiken significant minder warm water
  2. Hebben significant meer kleine isolatiemaatregelen genomen
  3. Ervaren een positievere sociale norm ten aanzien van energiebesparing
Hier staat een samenvatting van de resultaten.

10000000
weergaven op online advertising
50000
websitegebruikers
32
uitdeelacties op straat
30
lokale samenwerkingen
10
influencers
24x
in de media