Aanpak
We willen met deze campagne energie besparen zo makkelijk en toegankelijk mogelijk maken. Het hoeft helemaal niet ingewikkeld of duur te zijn, want energie besparen doe je Gewoon zo! Met een gefaseerde aanpak spelen we in op verschillende doelgroepen: gezinnen met kinderen, huurders en huiseigenaren. En we spelen in op drie verschillende doelgedragingen: minder verwarmen en warm water gebruiken, kleine isolatiemaatregelen en grote isolatiemaatregelen. Om de doelgroepen te bereiken zijn we zowel online (website, social media) als offline (uitdeelacties, reclameborden) zichtbaar.
Strategie
Voorafgaand aan de campagne is een gedragsonderzoek gedaan. Dat onderzoek hebben we vertaald naar een gedragsstrategie, die de basis vormt voor de campagne. We spelen in op vier elementen van gedrag. Onder andere door de boodschap positief te formuleren en local heroes te gebruiken, stellen we de sociale norm en verlagen we de weerstand. We verhogen de motivatie door de geldbesparing, milieu-winst en het extra wooncomfort inzichtelijk te maken. Ook nemen we praktische drempels weg die het nieuwe gewoontegedrag in de weg staan. Daarbij gebruiken we slimme nudges. Douchetimers in de badkamer helpen Drenten bijvoorbeeld om daadwerkelijk korter te douchen.
Het concept: energie besparen? Drenthe doet 't gewoon zo!
Frisse campagnestijl
Lespakket scholen
Opvallende middelen
In de campagne zetten we geregeld drukwerk in. Maar niet zomaar een doorsnee flyer of poster: we ontwikkelden creatieve en echt opvallende middelen. Dat heeft twee voordelen: de doelgroep wordt eerder getriggerd om het middel te pakken én te bewaren. En we merken dat stakeholders zoals gemeenten, makelaars en woningcorporaties sneller willen helpen met het uitdelen van een vernieuwend middel. Dus dat betekent: geen flyer, maar een kraskaart waarop huurders hun winst kunnen krassen. Geen folder, maar een ‘all you can isoleer’ menukaart van duurzaam papier. En geen gewoon kaartje, maar een thermocard met ingebouwde thermometer waarmee je direct kunt zien welke muur als eerste aan isolatie toe is. Creativiteit als strategie!
Uitdeelacties op straat
Wat doe je als uit onderzoek blijkt dat de Drent wel korter wil douchen, maar het toch elke keer weer vergeet? Dan deel je douchetimers uit! Natuurlijk met een gedragselement erin verwerkt waarin men ook commitment geeft voor het nieuwe gedrag. Dat leverde een hoop enthousiaste reacties en gemotiveerde Drenten op. Daarom herhaalden we de actie 27 keer. Ook organiseerden we een uitdeelactie met energiebespaarpakketjes speciaal voor huurders of woningeigenaren. Dat vraagt een investering, maar levert veel kwalitatief bereik op.
Influencers
Door influencers in te zetten, hoort de doelgroep de boodschap via rolmodellen. Lokale en regionale influencers versterken onze campagneboodschap. Zoals IJssalon La Dolce Borger die kinderen en hun ouders wijst op het belang van de verwarming een graadje lager. Of Elke Blogt uit Klazienaveen die Drenten motiveert om met radiatorfolie aan de slag te gaan.
Gifjes
Gewoon zo heeft een primeur! Onze eerste, custom-made campagne gifjes. Zoek in Instagram gifjes maar eens op ‘Gewoonzo’. De gifjes zorgen ervoor dat we online extra opvallen én dat onze volgers de boodschap zelf ook gaan uitdragen. Gewoon voor de leuk … of toch ook een slimme nudge?
Resultaten
Resultaten van onafhankelijk gedragsonderzoeksbureau: Drenten die de campagne hebben gezien...
- Verbruiken significant minder warm water
- Hebben significant meer kleine isolatiemaatregelen genomen
- Ervaren een positievere sociale norm ten aanzien van energiebesparing