Zichtbaarheid centraal in Brabantse campagne

nws
05-02-2019
Het thema voor de kick-off op 24 januari was ‘ik zie, ik zie’ en werd gehouden hoog in het nieuwe Gerechtsgebouw van Breda. Met een geweldig uitzicht op de stad Breda kregen zo’n 140 genodigden deze dag een lading aan inspiratie voor het nieuwe themajaar: ‘zichtbaarheid’. Onder leiding van Hans Kazàn kwam het publiek in aanraking met het belang van zichtbaarheid. Ze vielen van de ene verbazing in de andere. 2019 is het vierde jaar van de campagne Brabant gaat voor NUL verkeersdoden.
Sprekers
Nadat Gedeputeerde Christophe van der Maat de kick-off opende, stonden drie sprekers te poppelen om het podium te betreden en het publiek te voorzien van handige en bruikbare tips. Hoofdofficier van justitie Charles Wiegant begon over de jacht op de veelpleger. Met verschillende technieken en data gaan ze veelplegers nauwlettend in de gaten houden. Zijn verhaal werd opgevolgd door gedragswetenschapper Tünde van D&B. Zij legde uit waar ongewenst gedrag, zoals slecht zicht en onvoldoende zichtbaar zijn vandaan komen. ‘Als je motieven en weerstanden weet te achterhalen, kun je doelgericht het gedrag positief veranderen’, aldus Tünde. Ten slotte presenteerden Harald Kuhnen en Milou van Mierlo van het bedrijf Heijmans slimme technieken voor de verlichting van wegen, zoals lichtgevende zebrapaden.
Met elkaar in gesprek
Aan het einde van de dag gingen de genodigden met elkaar in gesprek. In een interactieve sessie gaven ze input voor het nieuwe Brabants Verkeersveiligheidsplan (BVVP) 2020-2024. De gezamenlijke ambitie van Rijk, provincies, vervoerregio’s en gemeenten is om te streven naar nul verkeersslachtoffers. Daarbij is de risicogestuurde aanpak de nieuwe werkwijze. Benieuwd naar de campagne: Brabant gaat voor NUL verkeersdoden? Bekijk dan snel de website en blijf op de hoogte!