Vimeo of YouTube: Wat kun je beter gebruiken?

842125 film production

blog

20-06-2016

Je bedrijf heeft een gave video gemaakt die iedereen gezien móét hebben. En dan? Er zijn verschillende platformen waarop je een video kunt delen, dus welke kies je? Vimeo of YouTube? Voor de beste keuze is het handig om goed in kaart te brengen wat je met je video wilt bereiken. Wil je een zo’n groot mogelijk publiek of slechts een selecte groep? Wil je de video promoten en heb je daar een budget voor? En heb je nagedacht over zoekmachinemarketing en de zichtbaarheid van je video? Om de keuze wat gemakkelijker te maken, hebben wij de voor- en nadelen van beide platformen (Vimeo en YouTube) alvast voor je op een rijtje gezet.

Publiek
Met YouTube kun je een groot publiek bereiken. Vele mensen gebruiken YouTube voor het kijken van video’s. Niet alleen op een lap- of desktop wordt dit platform veel gebruikt, ook op veel mobiele apparaten is de app van YouTube geïnstalleerd. Vimeo is daarentegen geschikter voor een selecte groep kijkers. Hoeft niet iedereen jouw video te zien? Dan is Vimeo een goede oplossing. Wil je wel dat iedereen jouw video ziet?Dan moet je je video veel delen als je gebruikmaakt van Vimeo.

Advertenties
Ook al heeft YouTube een veel groter aantal gebruikers dan Vimeo, deze gebruikers moeten eerst wel door de advertentie heen bijten die voor jouw video wordt afgespeeld. Niet erg handig voor deongeduldige kijker. Dit heeft er mee te maken dat YouTube gratis is voor alle gebruikers. Ze moeten toch ergens hun inkomsten vandaan halen. Maar… er is licht aan het eind van de tunnel! Tegenwoordig gebruikt zo’n 15% van de Nederlandse internetgebruikers een AdBlocker, waardoor ze geen advertenties zien. Dit betekent dat jouw video direct afgespeeld wordt. Bij Vimeo heb je daar geen 'last' van. Omdat je als bedrijf voor het platform betaalt (zo’n €14,- permaand), hoef je je geen zorgen te maken dat je publiek eerst die vervelende advertentie moet bekijken.

Google
Wil je dat jouw video snel gevonden wordt in een zoekmachine zoals Google? Dan kun je je video beter plaatsen op YouTube. Google prefereert namelijk video’s van YouTube en laat deze eerder zien dan video´s van Vimeo. Wel zo handig als je verwacht dat je publiek via Google bij jouw video terecht komt.

Social Media
Wil je jouw eigen video delen op Social Media zoals Facebook? Lees deze tip dan goed! Facebook is een concurrentiestrijd aangegaan met platformen als YouTube en Vimeo. Video’s die worden
gedeeld vanaf deze platformen, worden door Facebook aan een veel kleinschaliger publiek laten zien dan een video die rechtstreeks via Facebook is geüpload. Dus… een video delen via Facebook? Upload hem dan via Facebook zelf. Dit kan alleen als jij de eigenaar bent van de video en dus het originele bestand hebt. Facebook laat de video ook direct afspelen als iemand hem op zijn tijdlijn tegenkomt. Hoeft de gebruiker ook niet op ‘play’ te drukken. En... vergeet hem niet openbaar te delen, anders bereik je alsnog niet dat publiek waarop je had gehoopt.

Bron: Hootsuite.com. Wil je meer weten? Lees dan verder op http://bit.ly/1YliM1g