Social Media, I like!

solcialmediailike

blog

22-06-2012

I like social media. Persoonlijk, maar zeker ook zakelijk. Want de inzet van social media biedt voor een bedrijf veel mogelijkheden voor laagdrempelige en ludieke communicatie. Op dit moment maken miljoenen Nederlanders gebruik van social media. En deze groep groeit nog steeds, ook omdat je bijna overal en altijd toegang tot internet hebt. Goed dus dat je er als organisatie -in ieder geval- over nadenkt of en hoe je dit in potentie krachtige medium inzet. Je kunt snel en effectief grote groepen mensen heel persoonlijk vinden en bereiken.

Het inzetten van social media is natuurlijk geen doel op zich. Het is goed om eerst een stap terug te doen en na te denken over welk (online) doelstellingen de organisatie heeft. Waar sta je als bedrijf voor? Welke boodschap wil je uitdragen? Hoe kun je dit het beste communiceren? Om jezelf te onderscheiden in de massa is het belangrijk om een krachtige strategie te ontwikkelen. Je maakt een plan dat aansluit op de vraag in de markt, de kenmerken van je doelgroep en de resources die je ter beschikking hebt. Begin dus met de basis, het fundament: een gedegen online marketing strategie. Vanuit deze strategie kun je kijken welke middelen en kanalen passen bij de doelstellingen en doelgroepen. Zodat ze elkaar kunnen versterken en aanvullen.

Je kunt bijvoorbeeld de website inzetten als ‘moederschip’ waar alle informatie samenkomt, via Twitter breng je de laatste nieuwtjes en kan de interactie plaatsvinden. De zakelijke Facebook -en LiInkedin pagina gebruik je voor het plaatsen van updates, foto’s en filmpjes. Via directe links in je berichten zorg je dan ook voor meer traffic naar je website. Dat kun je natuurlijk aanvullen en uitbreiden door betaald online te adverteren, via bijvoorbeeld bannercampagnes of Adwords.

Ik hoor je denken, allemaal leuk bedacht, maar hoeveel tijd kost dat wel niet en waar begin ik? Wie mag er uit naam van het bedrijf berichten plaatsen, wie is verantwoordelijk voor wat er wordt gezegd? En we kunnen toch niet een team oprichten dat zorgt dat alle binnenkomende berichten behandeld worden? Allemaal logische vragen natuurlijk. En het is ook goed om daar over na te denken. Maar bedenk ook: de geschiedenis herhaalt zich. Bij de invoering van de telefoon ruim een halve eeuw terug werden dezelfde vragen gesteld.

Social media veranderen continu. Organisaties veranderen. Mensen veranderen. Dat betekent dat je steeds alert moet blijven of je strategie nog werkt. Experimenteer, meet en stuur waar nodig bij.
Wanneer je deze stappen goed doorloopt, is de kans groot dat ook jij zult zeggen: social media: I like!

Hulp nodig? Keijzer helpt je er graag bij.

Judith Dijkstra