Neuromarketing: van Growth Hacking naar Mind Hacking

blog
12-06-2019
door Petra van der Wal
Neuromarketing is een relatief nieuw vakgebied, dat medische technieken en inzichten uit de neurowetenschap toepast op het terrein van marketing. Je krijgt de mogelijkheid om, met behulp van neuro-onderzoek, rechtstreeks in het consumentenbrein te kijken. Interessant, want neurowetenschappers geven aan dat we ongeveer 5% van alle impulsen en gedachteprocessen bewust doormaken. Al het andere, oftewel 95%, wordt verwerkt in ons onbewuste brein.
Met neuromarketing kun je in het onderbewuste kijken. Juist daar waar zich processen afspelen waarvan iemand zich misschien nauwelijks bewust is tijdens een aankoopbeslissing of bij gedrag. Door inzicht in het onderbewuste kun je de effectiviteit van uitingen en content vergroten. Het kan associaties (positieve en negatieve emoties) van het brein inzichtelijk maken. En daardoor kun je (consumenten)gedrag beter voorspellen en beïnvloeden.
Neurowetenschappelijk onderzoek toont aan dat mensen beslissingen maken op basis van emotie. Met bijvoorbeeld gepersonaliseerde content speel je hierop in door de strekking relevanter te maken. Als je de woonplaats van de doelgroep in een advertentie noemt, kunnen mensen zich beter identificeren met de boodschap. Herkenbaarheid is een positieve emotie die stimuleert om de advertentie te bekijken. Dit vergroot ook de attentiewaarde en het geheugen.
Andere neuromarketingtechnieken voor dagelijks gebruik:
Processing fluency: het gemak waarmee we informatie kunnen verwerken.

De rechtermanier van afbeelden leverde 25% meer verkopen op! Ons brein interpreteert: hoge prijs = groot, lage prijs = klein.
Gaze cueing is het beïnvloeden van de kijkrichting. Het gebruik van pijlen om mensen te laten drukken op knoppen op websites is een hele bekende. Een ander voorbeeld is fotomateriaal waarbij de persoon op de foto een bepaalde kant op kijkt.

Je oog wordt meteen getrokken naar de tekst waarnaar het kindje kijkt.
Hobson’s +1 Choice effect
Deze techniek verkleint de kans dat men ergens nee op zegt of afhaakt, door een extra keus te bieden.
Bijvoorbeeld: ‘Wil je doneren?’-vraag met antwoorden ‘ja en nee’ veranderen in ‘Hoeveel doneer jij?’ met antwoorden € 5 of € 10. Je biedt hier meteen de keuze en laat de optie of iemand wel of niet wil doneren achterwege.
Recency & Primacy
Het plaatsen van een boodschap aan het begin of eind van een blok informatie verhoogt het onthouden van de boodschap.
Neuromarketing helpt je te begrijpen hoe mensen denken. Als je die wijsheid toepast op je marketing, dan scoor je aantoonbaar beter.

Meer weten?
Wil jij meer weten over wat neuromarketing en -onderzoek voor jouw project of organisatie kan betekenen? Bel of mail ons (immers geen optie laten :))!
Neem contact met ons op