Het NUL effect: campagne zorgt voor veiliger gedrag

Schermafbeelding 2017 06 16 om 16.10.34

nws

12-06-2017

Gedragsverandering. Het ultieme doel van veel campagnes. Zo ook van NUL verkeersdoden Brabant. Maar hoe weet je nou of het werkt? Voor NUL Verkeersdoden Brabant is hiervoor een effectmeting gedaan met veelbelovende uitkomsten.

De belofte

Ondersteund door ludieke acties,  online advertising en veel persoonlijk contact met de doelgroep is de kern van de campagne het doen van een belofte. Bijvoorbeeld een belofte om achter het stuur geen mobiele telefoon te gebruiken. Of een belofte om niet te gaan rijden na het gebruiken van drank, drugs of zware medicijnen. BN’ers geven het goede voorbeeld! Inmiddels zijn we ruim 16.000 beloftes verder.

Effectmeting: veiliger gedrag is een feit

De effecten van de campagne zijn gemeten door ze te vergelijken met andere jaren én de doelstellingen bij de start van de campagne. En de resultaten? Die spreken voor zich:

  • 42% van alle Brabanders kent de campagne.
  • De boodschap van het thema is duidelijk bij 68%.
  • Bijna de helft is zich meer bewust geworden van het belang van veilig gedrag.
  • Een kwart is zich daadwerkelijk anders (veiliger) gaan gedragen

Alle resultaten van de effectmeting staan in deze infographic op een rijtje.

 Leuk om te weten

Leuk om te weten is dat de herkenbare Smombie - actie het beste werd gewaardeerd. Tilburgse studenten stonden tijdens het TOP-festival oog in oog met echte smartphone zombies: smombies. Ze schrokken ervan, moesten erom lachen of waren vol verbazing. Maar bovenal was er herkenning. Want smombie-gedrag: dat kennen we toch allemaal wel?