Fris van start bij Heineken

Ga voor niks in het verkeer

nws

14-02-2017

Op donderdag 9 februari vond de officiële kick-off van het nieuwe campagnejaar van NUL verkeersdoden plaats bij Heineken in Den Bosch. Onder het genot van een alcoholvrij biertje werd het thema van dit jaar bekendgemaakt.

Keijzer richt zich met de campagne ‘Brabant gaat voor NUL verkeersdoden’ op de verkeersveiligheid in Noord-Brabant. In deze campagne laten we Brabanders bewust worden van hun gedrag. Een lastige opgave, want iedereen herkent fout gedrag maar bijna niemand erkent dat zij dit ook zelf doen. We vragen ze de belofte te doen om alert te blijven en op te letten in het verkeer. Hierdoor vindt het krachtige proces van zelfovertuiging (self-persuasion) plaats.

De oproep in 2016 was: hou je ogen op de weg en niet op je mobiel. Toen deden al ruim 13.544 Brabanders deze belofte! Komend jaar zullen we ons richten op alert zijn in het verkeer, dus zonder de invloed van alcohol, drugs of medicijnen. 

Ruim 120 mensen hadden zich op 9 februari verzameld bij Heineken. Ook Heineken staat namelijk achter Brabant gaat voor NUL verkeersdoden. Onder de paraplu ‘Enjoy Responsibly’ wil Heineken wereldwijd verantwoord alcoholgebruik onder de aandacht brengen. Tijdens de kick-off stonden we stil bij wat we het afgelopen jaar hebben bereikt en keken we vooruit naar het komende actiejaar (zie het onderstaande filmpje). Hiernaast ervoer verkeersgedeputeerde Christophe van der Maat in een 3D-simulator hoe het is om ‘onder invloed’ deel te nemen aan het verkeer. Op een groot scherm waren zijn verrichtingen te volgen en bleek hoe lastig het is om juiste inschattingen te maken als je onder invloed bent. Daarnaast legde verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen de link tussen je brein en verkeersgedrag en sprak public affairs specialist Hayte de Jong over de heldere mening van Heineken: alcohol en verkeer gaan niet samen. Als afsluiting van de kick-off deden alle aanwezigen fanatiek mee in de allereerste NUL verkeersdoden pubquiz. Hierin werd onder andere hun verkeerskennis getest onder het genot van een alcoholvrij biertje.