‘Dé senior bestaat niet’

metenisweten

blog

14-03-2016

De gouden tip voor online bereiken van de oudere doelgroep. 

Het internetgebruik onder senioren neemt nog steeds toe. Niet alleen het dagelijks website gebruik, zoals internetbankieren, buienradar en nu.nl, maar ook het sociale media gebruik neemt verder toe .Wil je de oudere doelgroep bereiken? Dan zijn internetadvertenties of banners zeker goede mogelijkheden. Een grote valkuil van veel bedrijven is dat zij de senioren-doelgroep over één kam scheren. Maar: niet iedereen boven de 55 is hetzelfde! Hoe het wel moet? Keijzer zocht het in samenwerking met de 55plusfaculteit en Universiteit Utrecht voor je uit.

Meer dan leeftijd
Wil je een product of dienst aan de man brengen? Dan denk je goed na over je positionering, doel en doelgroep. En voor dat laatste geldt dat leeftijd slechts een van de kenmerken is die je doelgroep vormt. Want mensen zijn meer dan alleen hun leeftijd. Voor senioren geldt ook dat zij niet over één kam te scheren zijn. We leren steeds beter welke groepen senioren er zijn en hoe we deze moeten benaderen. Zo hebben we geleerd dat de ene senior liever achter de geraniums zit, terwijl de andere nog altijd de rockconcerten in het hele land afgaat. Ook hebben we geleerd dat stereotypes in reclames ongepast zijn; dat échte mensen gebruikt moeten worden in reclamecampagnes. Maar dat ook dat niet altijd aanslaat, omdat de ene senior liever iemand van 10-15 jaar jonger ziet en de andere iemand van dezelfde leeftijd. En dat heeft alles te maken met de gevoelsleeftijd van senioren. Want als je je jonger voelt dan je eigen leeftijd, dan identificeer je je toch ook niet met iemand van je eigen leeftijd? En hoe kunnen we, met deze kennis op zak, banners of internetadvertenties er dan uit laten zien? Gebruik je juist wel woorden als ‘senior’ en ‘oudere’ en wat voor soort fotomodellen zijn nu het beste om te gebruiken?

Zo oud als je je voelt
Bij het gebruik van banners in je marketingstrategie is juist de groep senioren die zich jonger voelt een belangrijke groep. De senioren die er een actievere levensstijl op nahouden, nog jong van geest zijn, zich ook zo voelen en dus niet het label ‘senior’ op zich gedrukt willen krijgen, zijn dé ‘senioren’ die op het internet zitten. Deze groep senioren zal zich dan ook eerder identificeren met een fotomodel van een generatie jonger. Dit past immers meer in hun zelfbeeld. Wil je een boodschap overbrengen op deze groep actieve senioren? Ik raad je dan aan niet het stereotype senior te gebruiken, maar iemand die past in het evenbeeld van deze groep: jonger dus! Senioren die meer afhoudend zijn, zich ook minder jong voelen, zullen daarentegen minder via het internet te bereiken zijn. Banners zijn dan dus niet rendabel.

Deze verschillen leren ons dus dat ook in het gebruik van banners het van belang is dat je goed moet weten welk type senior je wil bereiken. Weet je welk type senior je wil bereiken? Stem dan daar je kanalen en boodschap op af!

 

Loes Cost