Arbeidsmarktcommunicatie werkt! Ook voor jou?

nws
18-03-2020
Veel gemeenten moeten flink werven op de steeds krapper wordende arbeidsmarkt. Uit de Personeelsmonitor van A&O fonds Gemeenten blijkt bijvoorbeeld een verdubbeling van het aantal vacatures in twee jaar tijd! En ook het aantal ‘moeilijk vervulbare’ vacatures stijgt met maar liefst 16% voor gemeenten met meer dan 100.000 inwoners. Een grote uitdaging ontstaat: hoe trek je als gemeente goede, kwalitatieve talenten aan? De gemeente Arnhem stelde ons deze vraag. Onze strategie? Geen lege hulzen, gebakken lucht of spraakmakende campagnes, maar een persoonlijke no-nonsense aanpak.
Storytelling centraal
Het belangrijkste uitgangspunt in de strategie is de inzet van storytelling: je wilt niet zelf roepen dat je een goede werkgever bent. Je wilt dat anderen dat over je zeggen, want pas dan is het geloofwaardig! Waarom dat zo is? Dat noemen we het psychologische fenomeen van ‘social proof’. Als een gelijkwaardig persoon zegt dat iets goed of slecht is (werken bij de gemeente Arnhem is heel uitdagend), in een situatie waarin je zelf niet kunt oordelen (je hebt nog nooit voor de gemeente Arnhem gewerkt, dus je weet het niet), dan ben je geneigd om zijn of haar oordeel te geloven. Dus door medewerkers hun ervaring te laten vertellen, win je het vertrouwen van de potentiële kandidaten en creëer je authentieke, geloofwaardige content.
Arnhem werkt! Ook voor jou?
Naast de inzet van medewerkers als merkambassadeurs willen we aan de potentiële kandidaat laten weten dat de gemeente Arnhem iets te bieden heeft als werkgever. We zochten uit wat huidige werkzoekers belangrijk vinden om te weten van een werkgever en vertaalden dit door in een concept met vier informatiepijlers.
– Arnhem werkt! Ook voor jou? –
Hiermee leggen we de nadruk op het feit dat Arnhem werkt. Letterlijk: we verwijzen naar de medewerkers van de gemeente die samen hard werken aan mooie, betekenisvolle en maatschappelijke projecten. En figuurlijk: het gaat goed, het werkt. Met de oproep vragen we de potentiële doelgroep of Arnhem niet bij jou past, als werkgever, of dat zou kunnen werken.
Hoe krijgen we de vacatures echt ingevuld?
Nadat het concept stond en de content is gemaakt, is de speciale website werkenvoorarnhem.nl ontwikkeld. Op de digitoegankelijke website zorgen we ervoor dat de informatie goed te vinden is en kandidaten makkelijk kunnen solliciteren en daar geen drempels bij ervaren. Op dit moment zijn we bezig met het ontwikkelen van een speciale online advertentiecampagne. In de loop van 2020 gaat deze campagne van start om Arnhem helemaal op de kaart te zetten als werkgever, zodat vacatures in de toekomst sneller en beter ingevuld kunnen worden!