Andere tijden vragen andere oplossingen: drie voorbeelden

blog
20-04-2020
Wat doe je als jouw communicatieopdrachten hun relevantie verliezen door de Covid-19 maatregelen? Stoppen, afwachten en de tijd uitzitten? Nee, juist niet, je gaat op zoek naar manieren waarop je ondanks de situatie die zich nu voordoet tóch relevant kunt zijn. Een paar voorbeelden uit onze dagelijkse praktijk.
#ikfietsalleen
Voor de provincie Utrecht voert Keijzer, binnen een consortium met nog 6 andere partijen, het fietsprogramma Ik Fiets uit. Daarmee stimuleren we dat de inwoners van de provincie Utrecht vaker op de fiets stappen voor utilitaire fietsritten (bijv. woon-werkverkeer). Maar ja, we werken thuis, de sportclubs zijn gesloten en we brengen onze kinderen niet meer naar school. Weinig noodzakelijke ritjes meer te maken en daarmee valt de centrale boodschap van de campagne weg… Maar hoe houden we het contact met de achterban en blijven we toch onze positieve berichtgeving over het gebruik van de fiets posten? Door in te zetten op datgene wat fietsen wel kan brengen in deze tijd: ontspanning en beweging op een verantwoorde manier. Want je kunt ook fietsen naar je thuiswerk-dag, een half uurtje aan het begin en een halfuurtje aan het eind van de werkdag. Of tussendoor even een frisse neus halen op de fiets, een boodschapje doen op de fiets, etc. Om aan te geven dat je dit wel op een verantwoorde manier moet doen, plaatsen we bij deze berichten de hashtag #ikfietsalleen.
Beweeglessen bij zorginstellingen
Met de campagne Uniek Sporten Brabant stimuleren we Brabanders met een beperking of chronische aandoening om te (blijven) bewegen. Maar sportverenigingen zijn gesloten en iedereen zit thuis. En met name onze doelgroep is extra kwetsbaar en wordt verzocht zo min mogelijk de deur uit te gaan. Terwijl het juist voor deze mensen belangrijk is om te blijven bewegen, zodat ze gezond en fit blijven. Daarom bedachten we samen met onze opdrachtgever Uniek Sporten Brabant en in samenwerking met BrabantSport een actie om Brabanders in zorginstellingen thuis in beweging te krijgen en ze een hart onder de riem te steken. Beweegcoaches van Uniek Sporten Brabant geven samen met topsporters van Team BrabantSport de komende weken beweeglessen bij zorginstellingen door heel Brabant. Bewoners hoeven de deur niet uit, maar kunnen vanaf hun balkon meedoen, terwijl de topsporter buiten staat. Een leuke, sportieve actie waarmee we bewoners activeren om ook nu vanuit huis te blijven bewegen. En misschien nog wel belangrijker: het zorgt voor een breekmoment op de dag en een glimlach op het gezicht.
Online kick-off voor MaaS Twente
Maar wat nu als je een grote mijlpaal te vieren hebt? Op een datum die al tijden vaststaat, binnen een pilotproject waarvan de einddatum niet opschuift? Dan ga je digitaal! Voor het project MaaS Twente organiseerden we op woensdag 22 april 2020 een digitale kick-off. MaaS Twente is één van de zeven landelijke pilotprojecten van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Er zijn dus belangrijke regionale en landelijke stakeholders betrokken. Een mijlpaal vieren, dé MaaS-dienstverlener bekendmaken in de regio: dat moet impactvol zijn. We brachten de fysiek geplande bijeenkomst terug tot een compacte, strak geregisseerde digitale kick-off. Ons kantoor in Enschede veranderde in een opnamestudio van waaruit we live online de bijeenkomst streamden via een Zoom webinar. Het programma bestond uit korte presentaties, animaties, video’s, interviews, een vragenronde met de aanwezigen én een apart persmoment. Wat een uitdaging leek, het op afstand informeren en betrekken van betrokkenen zonder fysiek bij elkaar te komen, is voor MaaS Twente een mooie realiteit geworden.