62% van de Nederlanders geeft aan wel eens hun mobiel te gebruiken achter het stuur. Bij jongeren op de fiets ligt dat getal nog iets hoger: 71% van de 12- tot en met 17-jarigen maakt gebruik van hun mobiel. En dat terwijl de kans op een ongeval tot wel 6 keer groter is wanneer je je telefoon gebruikt achter 't stuur. Die appjes kunnen natuurlijk best wachten. Daarom laten we zowel bedrijven als scholieren in Zeeland beloven MONO te rijden door middel van de nieuwe MONO campagne in Zeeland!
Categorie:
Inspiratie
Datum:
9-09-2021

Bedrijven ongestoord onderweg met MONO-helden

Van het totaal aantal gereden kilometers in Nederland bestaat 36% uit beroepsmatig vervoer. Een grote groep dus, waarvoor de verleiding om onderweg tóch even de telefoon te pakken misschien wel extra groot is. Maar dat appje, telefoontje of mailtje kan best even wachten. Onderweg hoef je niet bereikbaar te zijn. Daarom bedachten we samen met het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ) een nieuwe MONO campagne in Zeeland: MONO-helden. Heb je als organisatie verkeersveiligheid hoog in het vaandel en wil je dat graag meegeven aan je werknemers? Dan ben je een echte MONO-held!

We creëerden voor MONO-helden een complete toolkit bestaande uit onder andere een intranetbericht, aanpasbare poster, mailing en social posts om handvaten te bieden aan werkgevers om de MONO gedachte uit te dragen. De toolkit is gratis te downloaden, wat het erg laagdrempelig maakt om deze te gebruiken. We zetten LinkedIn advertising in om werkgevers te bereiken en te wijzen op de toolkit.

Bedrijven geven het stokje door

We starten de campagne met een officieel ondertekeningsmoment bij drie bedrijven: Provincie Zeeland, De Grote Verleiding en ITN Groep. Door hun handtekening te zetten beloven zij als bedrijf vanaf dat moment MONO te gaan rijden. Zij zijn een hele maand dé MONO-held en geven daarna het stokje door aan het volgende bedrijf. De toolkit blijft beschikbaar voor alle (Zeeuwse) bedrijven die deze willen downloaden.

Ongestoord op de fiets met MONO

Jongeren zijn de grootste telefoongebruikers onderweg, maar zien hier vaak het gevaar nog niet van in. Omdat zij wel de bestuurders van morgen zijn is het belangrijk om bewustwording te creëren en hun het belang van ongestoord onderweg gaan te laten zien. Dat doen we door op vijf scholen de fotohokjes van de Photobox in te zetten. Opgemaakt in de MONO huisstijl is het een echte eyecatcher en krijgen scholieren zowel een GIFje voor op social media als een leuke fotostrip om mee naar huis te nemen.

Naast de fotohokjes zetten we ook Instagram advertising en zelfs Snapchat advertising in om zo veel mogelijk Zeeuwse jongeren te bereiken, deel te laten nemen aan de MONO winactie en daarmee ook de belofte te maken MONO te gaan fietsen.

Ik rij/fiets MONO!

We maken gebruik van de kracht van de belofte door scholieren op http://www.zeeland.nl/mono een formulier in te laten vullen waardoor zij beloven MONO te gaan fietsen. Ingevuld? Dan doen zij automatisch mee aan de supertoffe winactie met als hoofdprijs een Cortina fiets! Ook de MONO-helden toolkit downloaden? Dat kan door hier te klikken. Beide MONO campagnes voert Keijzer uit in opdracht van het ROVZ. Ook aan de slag met verkeersveiligheid, bewustwording of gedragsverandering? Neem contact met ons op!