Als communicatieprofessional is het belangrijk om trends en ontwikkelingen in de maatschappij te monitoren en er natuurlijk op in te spelen. Wat zijn de nieuwste trends? Welke trends zijn daadwerkelijk interessant? En welke trends zijn alweer achterhaald? In het trendrapport 'Iedereen aan zet' van de Rijksoverheid wordt een overzicht gegeven van zeventien recente trends voor overheidscommunicatie. Laten we binnen Keijzer nou veel te maken hebben met overheidscommunicatie.
Categorie:
Inspiratie
Datum:
17-06-2018
techdriven maatschappij

Deep-dive in de techdriven maatschappij

We bespraken al eerder de filterbubbel en de huidige DIY-maatschappij. Vandaag duiken we in de tech-driven maatschappij!

Tech-driven maatschappij

Al jaren zien we op het gebied van techniek en technologie de ene naar de andere ontwikkeling in rap tempo voorbijkomen. Tientallen jaren geleden gebruikten we nog geen computers. Vandaag de dag zouden we niet meer zonder kunnen. Maar ook de mobiele telefoon is niet meer weg te denken. Die zorgde vorig jaar voor het einde van de gele praatpalen van de ANWB. De praatpalen waren tientallen jaren geleden nog dé oplossing, nu worden ze nauwelijks nog gebruikt.

De technologische ontwikkelingen zorgen voor verschuivingen in de maatschappij. Van mens naar machine, van brieven schrijven naar facetimen, van paard en wagen naar zelfsturende auto’s, van fysiek naar virtueel. Dit heeft niet alleen implicaties voor ons als mens, maar zeker ook voor ons werk als communicatieprofessionals. De mogelijkheden en voordelen van deze techdriven maatschappij lijken eindeloos. Nu al is onze toolkit enorm, maar deze ongoing trend van nieuwe, technologische mogelijkheden mag niet onderschat worden. Zo worden bijvoorbeeld AR- (augmented reality) en VR-toepassingen (virtual reality) steeds vaker ingezet door bedrijven. Met deze technologieën verdwijn je in een virtuele 3D-wereld, of voeg je iets toe aan de echte fysieke wereld om je heen. Een mooie kans voor veel bedrijven dus. Zo kun je bij Ikea door middel van AR-toepassing uitproberen hoe die ene bank in jouw huis staat. En met een productscanner van de Albert Heijn weet je binnen één scan welke ingrediënten er in jouw product zitten.

Ervaar het zelf!

Tijdens onze verschillende campagnes hebben we geleerd dat beeld, ervaring en beleving belangrijk zijn bij het overbrengen van een boodschap. Iets zelf ervaren maakt toch veel meer indruk dan er alleen over horen? Dit wordt verklaard door het principe van self-persuasion. Wanneer iemand ons iets vertelt of oplegt, zijn we standaard erg kritisch. Dit komt voort uit ons diepgewortelde verlangen om eigen baas te zijn. Als iemand jou vertelt dat je met alcohol op niet kunt rijden, ben je misschien nog niet overtuigd. Pas als je dit zelf ervaart kun je er niet meer omheen. De mogelijkheden van virtual reality kunnen ons werk als communicatieprofessional dus enorm versterken.

VR maakt het mogelijk om de wereld anders te beleven en mensen dus te beïnvloeden met meer dan alleen tekst. Ook binnen Keijzer proberen we te profiteren van de mogelijkheden van self-persuasion. In onze verkeersveiligheidscampagnes zetten we daarom regelmatig de 3D-tripping car in. Tijdens deze VR-beleving maak je een denkbeeldig ritje en ervaar je hoe het is om met alcohol en drugs op achter het stuur te zitten. Deelnemers beleven dus echt zelf de consequenties van dit ongewenste gedrag. Wie had een aantal jaar geleden kunnen bedenken dat we dit soort methodes vandaag de dag kunnen inzetten?

Onze tip

Onze tip: houd de trends in de gaten en maak gebruik van de mogelijkheden! Wil je alle andere 14 trends omtrent overheidscommunicatie ook ontdekken? Lees dan hier het volledige rapport of neem contact met ons op!