Het communicatievak is altijd in beweging. Veranderingen op het gebied van technologie, economie en demografie hebben allemaal invloed op de manier waarop er in een samenleving wordt gecommuniceerd. Maar hoe prik je de filterbubbel door? Als communicatieprofessional is het belangrijk om deze ontwikkelingen in de gaten te houden en er natuurlijk op in te spelen. Wat zijn de nieuwste trends? Welke trends zijn daadwerkelijk interessant? En welke trends zijn alweer achterhaald?
Categorie:
Inspiratie
Datum:
28-02-2018
filterbubbel

Trendrapport 'Iedereen aan zet'

In het trendrapport ‘Iedereen aan zet’ van de Rijksoverheid wordt een overzicht gegevens van zeventien recente trends voor overheidscommunicatie. Laten we binnen Keijzer nou veel te maken hebben met overheidscommunicatie. De hoogste tijd dus om een aantal van deze trends onder de loep te nemen en toe te lichten! Vandaag lichten we de trend ‘filterbubbel’ uit.

Hyperconnected

We zijn tegenwoordig ‘hyperconnected’. Iedereen zit op social media, van kinderen tot senioren. Mensen posten en liken voortdurend. Bij elk verloren momentje pakken we even onze telefoon erbij om te scrollen door onze tijdlijn. Social mediakanalen zorgen er tegenwoordig voor dat andere media, zoals kranten nauwelijks meer gelezen worden.

Ook nieuwssites verliezen bereik, want we hebben het nieuws toch al gezien op Facebook? En daar gaat het mis! Want op social media zie je tegenwoordig lang niet alles meer voorbijkomen. Slimme algoritmes zoals bij Facebook bepalen op grond van jouw gedrag wat je voorgeschoteld krijgt. Hierdoor ontstaan tegenwoordig zogeheten ‘filterbubbels’. Jouw tijdlijn wordt samengesteld op basis van eerder uitgedeelde likes. Heb je de laatste tijd wel eens meegemaakt dat je bepaald nieuws totaal niet hebt meegekregen? Dat kan kloppen! Like je bijvoorbeeld berichten van een bepaald merk, dan is de kans groot dat berichten van dat merk vaker in je tijdlijn verschijnen. Ieder individu ziet dus een unieke tijdlijn met berichten die afgestemd zijn op jouw behoefte. Ideaal? Misschien, maar vergeet niet dat je wel in jouw eigen bubbel leeft.

Mechanismen en trucjes

Gelukkig zijn steeds meer mensen, bedrijven en ook de overheid zich bewust van het bestaan van deze filterbubbels. Zo wordt er zelfs beweerd dat de filterbubbel de oorzaak is dat Trump aan de macht kwam. Amerikanen volgden voornamelijk het nieuws via social media en kregen hierdoor met name ‘pro-Trump’ berichten te zien. Om deze filterbubbels door te prikken zetten bedrijven steeds vaker mechanismen en trucjes in. Zo biedt nieuwssite Blendle bewust suggesties aan die niet binnen de voorkeuren van de gebruikers vallen. Blendle noemt deze artikelen ‘must reads’. Zo krijgen de gebruikers dus ook nieuwsberichten te zien die ze anders wellicht gemist hadden.

Uitdaging voor communicatieprofessionals

Ook voor overheidscommunicatie is dit een nieuwe uitdaging. Hoe kun je bijvoorbeeld als gemeente je inwoners bereiken via social media? Een dilemma waar veel communicatieprofessionals mee te maken krijgen. Bij Keijzer is deze vraag in onze campagnes ook relevant. We zoeken daarom bij online advertising via social media goed uit waar de doelgroep zich online bevindt, hoe serieus zij een bepaald kanaal nemen, in welke context de uiting komt te staan en welke content zij echt leuk vinden. Vragen die altijd al relevant waren, maar die nu nog belangrijker worden door het bestaan van filterbubbels.

Prik de filterbubbel door!

Wil je zelf ook een completer beeld van de wereld hebben? Je kunt je filterbubbel verminderen en zelfs doorbreken. We hebben een paar tips voor je:

  • Verwijder je cookies uit je browser;
  • verwijder je geschiedenis uit je browser;
  • gebruik een anonieme zoekmachine;
  • controleer je privacyinstellingen op Facebook en andere social mediakanalen;
  • volg bewust pagina’s of personen buiten je “comfortzone”;
  • mix je informatiebronnen. Lees bijvoorbeeld een krant, tijdschrift, boek of bekijk het journaal of een TEDx filmpje.

Meer weten?

Wil je meer weten over communicatietrends? We vertellen je graag meer. Neem contact met ons op!