Een fysieke kick-off op Utrecht Centraal om aandacht te vragen voor hulp bij psychische problematiek met Thuisarts. Wij zagen het al helemaal zitten. Corona dacht daar anders over. Als een fysieke kick-off geen optie meer is, wat doe je dan? Dan stap je over naar een online lancering van een nieuwe campagne.
Categorie:
Nieuws
Datum:
23-10-2020
thuisarts

Landelijke Dag Psychische Gezondheid

De coronatijd vraagt van iedereen om flexibiliteit en om creatieve oplossingen. Gelukkig houden we bij Keijzer van creatieve oplossingen. Dus doken we samen weer aan de digitale brainstormtafel. Voor een publiekscampagne van Thuisarts.nl in opdracht van Akwa GGZ, wilden we zoveel mogelijk mensen laten weten waar ze terecht kunnen voor betrouwbare informatie over goede zorg bij psychische klachten. Geen beter moment voor de online lancering van een online campagne dan op de Landelijke Dag Psychische Gezondheid, zaterdag 10 oktober.

Een zo groot mogelijk online bereik

Maar hoe kunnen we een zo’n groot mogelijke groep mensen online bereiken op één dag? Door iedereen de mogelijkheid te geven onderdeel van de campagne te zijn. Door mensen zélf het onderwerp bespreekbaar te laten maken en anderen te laten weten waar ze terecht kunnen bij psychische klachten. Dit deden we met een – voor het allereerst – eigen ontworpen Instagramfilter.

Instagramfilter

We kennen gezichtsfilters al van Snapchat, het sociale platform voor met name jongeren. Sinds vorig jaar zijn de Augmented Reality (AR) filters ook niet meer weg te denken op Instagram Stories. Inspelend op deze trend en aansluitend bij het concept, ontwikkelde Keijzer voor deze campagne haar allereerste AR Instagramfilter. Met dit filter kregen mensen de kans om zélf het onderwerp bespreekbaar te maken en het bovendien ook persoonlijk te maken. Door middel van een foto of filmpje met het filter en de #BezoekThuisarts brachten mensen de campagne onder de aandacht. De kans voor mensen om zelf iets bij te dragen in combinatie met een aantal influencers die het filter gebruikten, maakten de lancering tot een groot succes.

Het filter is maar liefst 2.600 keer geopend, 1.700 keer gebruikt, 216 keer gedeeld en in totaal 120.700 keer weergegeven! En dat alles op één dag.

Thuisarts.nl, ook bij psychische klachten

Ruim 4 op de 10 Nederlanders krijgt ooit in zijn of haar leven te maken met een psychische aandoening. Op Thuisarts.nl kunnen patiënten en naasten terecht voor betrouwbare informatie over goede zorg bij psychische klachten. Om deze informatie onder de aandacht te brengen, bedachten en ontwikkelden wij in opdracht van Akwa GGZ een publiekscampagne.

Voor de campagne interviewden we vier mensen over hun leven met psychische klachten. Deze verhalen vormden de basis voor de campagne. De verhalen en meer informatie over de campagne lees je op http://akwaggz.nl/thuisarts/