Herken je dat? Je bent net online op zoek geweest naar een nieuwe outfit of vakantie en krijgt daarna allerlei advertenties te zien over deze onderwerpen. Een mooi voorbeeld van online advertising. En je begrijpt: dit biedt kansen voor marketeers.
Categorie:
Inspiratie
Datum:
23-05-2018
online advertising

Een sterke online strategie: hoe dan?

De combinatie van relatief lage kosten, meetbaarheid en een groot, gericht bereik leidt vaak tot de keuze om een online strategie in de middelenmix te integreren. Want met een simpele en statische advertentie red je het tegenwoordig niet meer. Maar hoe kom je tot een sterke online strategie die jouw doelgroep in beweging brengt? Ontdek hier de stappen!

Bepaal je doel

Wellicht voor de hand liggend, maar niet iedereen denk er goed over na: wat is je doel? Ga je voor bereik, awareness of verkoop? Voor een groot bereik is bijvoorbeeld Google Display, SEA (zoekmachine adverteren) of social media marketing interessant. Is je doel conversie of verkoop? Dan is het extra belangrijk om je website goed in te delen en te testen. Verbinding creëer je door bijvoorbeeld e-mailmarketing. Probeer zoveel mogelijk vanuit de beleving en behoeftes van je doelgroep te denken om hier zo goed mogelijk op aan te kunnen sluiten.

 

Wie is je doelgroep? En waar bevinden ze zich?

Elke doelgroep is anders. Kenmerken en behoeften verschillen en daarmee ook de doelstelling. Voor een business to business campagne kun je het beste targetten op desktop onder werktijden, waarbij een business to consumer campagne beter werkt in de avond via de smartphone. Waar jongeren goed te bereiken zijn via Instagram, zijn ouderen tegenwoordig goed vertegenwoordigd op Facebook. Probeer niet teveel te stereotyperen en probeer je doelgroep en doelstelling goed vast te stellen. Organiseer bijvoorbeeld een focusgroep met je doelgroep en betrek hen op die manier in het proces. Zo sla je twee vliegen in één klap, namelijk het ontwikkelen én testen van je online strategie.

Wat is je verhaal? En in welke vorm breng je het verhaal?

Elk verhaal vraagt om een ander type uiting. Wil je de campagne persoonlijk maken aan de hand van testimonials? Ga dan voor filmpjes of content marketing waarin je jouw doelgroep meeneemt in een verhaal door middel van storytelling. Wil je jouw doelgroep triggeren of activeren? Dan kan een opvallende advertentievorm interessant zijn. Zo ontwikkelden we onlangs geanimeerde WhatsApp-gesprekken waar het lijkt alsof je meeleest in een chatconversatie van anderen. We zien dat deze vernieuwende vorm van adverteren enorm opvalt en mensen aanzet tot actie. Het succes hierachter? Iedereen is stiekem nieuwsgierig naar WhatsApp-gesprekken van anderen… Jij niet?

Wat is je doelstelling?

Afhankelijk van je doelstelling richt je de campagne en bijbehorende banners in. Ga je voor awareness en het zo breed mogelijk verspreiden van je boodschap? Dan kan een opvallende oproep al voldoende triggeren. Ga je voor een doel waarbij wat meer stappen in gedragsbeïnvloeding nodig zijn, zoals het doneren aan een goed doel? Dan kun je het beter stapsgewijs aanpakken. Zo kun je door middel van een online customer journey (het pad dat de doelgroep online doorloopt) verschillende klantreizen uitwerken.

Plan Nederland

Plan Nederland heeft dit slim aangepakt. Ze hebben met hun customer journey strategie het aantal donateurs zien stijgen door in te zetten op storytelling en emotie. Een banner met de direct oproep ‘Doneer nu!’ leidde niet tot het gewenste effect. Deze banner en boodschap zijn simpelweg te plat en statisch om gedragsverandering in gang te zetten. En dus hebben ze het effectief aangepakt. De eerste banner die de doelgroep ziet, is een algemene boodschap om awareness te creëren. ‘Wereldwijd gaan 65 miljoen meisjes niet naar school. Bekijk hier waarom’.

Stap 1 in trechter

Alle mensen uit die doelgroep die interesse hebben en bijvoorbeeld twee keer op dit type banner hebben geklikt, belanden in de groep ‘geïnteresseerden’. Deze groep ziet voortaan een banner met ‘Ludvina is zo’n meisje. Ook helpen? Lees hier meer.’

Stap 2 in trechter

De groep die nu doorklikt, is daadwerkelijk geïnteresseerd en ziet daarna de volgende banner: ‘Ludvina heeft nu toegang tot schoon drinkwater. Doneer ook.’ Op deze manier neem je jouw doelgroep mee in een verhaal en verwijs je stapsgewijs naar de oplossing, namelijk doneren. Via deze weg kun je gericht je online strategie inrichten op toekomstige donateurs.

Hulp nodig?

Heb jij hulp nodig bij het inrichten van jouw online advertising? We helpen je graag. Neem contact met ons op.