Rijden zonder afleiding van de mobiele telefoon en zonder invloed van alcohol, drugs of zware medicijnen. Steeds meer mensen zien hier het belang van in en weerstaan de verleiding. Maar het gedrag van mensen die dit (nog) niet doen, zorgt nog altijd voor te veel verkeersdoden en ongelukken. De campagnes van ROV Oost-Nederland zijn daarom hard nodig. Ook dit jaar voeren wij voor hen de campagne Rijden Zonder Invloed uit en starten wij met een MONO-campagne voor ROV Oost-Nederland.
Categorie:
Inspiratie
Datum:
3-06-2021
MONO-campagne

De feiten

  • 1 op de 5 jonge mannen geeft toe wel eens te rijden met te veel alcohol op.
  • Onder de 55+’ers pakt 25% na flink borrelen nog ‘gewoon’ de (elektrische) fiets.
  • 1 op de 30 automobilisten neemt deel aan het verkeer met na het nemen van van drugs en/of zware medicijnen.
  • 7 op de 10 Nederlanders gebruikt wel eens zijn telefoon in het verkeer.

Deze cijfers bewijzen dat rijden zonder invloed en zonder afleiding nog altijd niet de normaalste zaak van de wereld is. En dat terwijl alcohol in het verkeer bij 1 op de 5 verkeersslachtoffers de oorzaak is. Het lezen of typen van berichtje achter het stuur vergroot de kans op een ongeluk zelfs met 600%. Maar hoe komt het dat dit gedrag zo lastig te veranderen is?

Zelfoverschatting en verleiding

In het geval van alcohol, drugs en medicijnen overschat men vaak hun eigen kunnen: ‘Ik kan veel beter tegen alcohol dan anderen’ en ‘Het is maar een klein ritje naar huis’. Ook de onderschatting van het gevaar, gebrek aan alternatieve mogelijkheden om thuis te komen en het gevoel dat het ongestraft kan, maakt dat sommige mensen nog steeds onder invloed aan het verkeer deelnemen. In het geval van telefoongebruik tijdens het rijden speelt vooral de verleiding van binnenkomende meldingen. Dat gaat ten koste van je aandacht op de weg, waardoor je minder goed ziet wat er op de weg gebeurt en je minder snel reageert op andere weggebruikers.

Focus op bewustwording

In de MONO-campagne voor ROV Oost-Nederland focussen we op bewustwording van de gevaren. Naast een social en online advertising campagne, organiseren we meerdere ludieke PR-momenten gericht op specifieke doelgroepen. Denk aan zakelijke rijders of uitgaande jongeren. Ook werken we actief samen met scholen, gemeentes, bedrijven en sportgelegenheden. Met behulp van levensechte simulaties spelen we bijvoorbeeld in op het risicobesef en de zelfoverschatting van mensen. Op die manier kunnen mensen zelf ervaren hoe gevaarlijk rijden onder invloed is en/of met een smartphone. Daarnaast zetten we onderwijsmodules in om jongeren actief te laten nadenken over smartphone-, drank-, drugs- en medicijngebruik in het verkeer. Dat doen we met behulp van een quiz, debat en lespakket.

Het campagneteam van Rijden zonder Invloed gaat daarnaast met o.a. VR-brillen, alcohol- en drugstesten en alcokarts langs op plekken waar vaak alcohol/drugs gebruikt wordt. En onderdeel van de MONO-campagne is MONO-zakelijk. Dit onderdeel richt zich specifiek op de rol van werkgevers. Zij spelen namelijk een belangrijke rol in het telefoongebruik van de werknemer onderweg. MONO-zakelijk biedt handvatten om MONO zichtbaar te maken binnen een organisatie en de bedrijfsvoering zo in te richten dat medewerkers ongestoord onderweg zijn.

Meer weten?

Kijk op de websites van Rijden Zonder Invloed en Wij Rijden MONO voor meer informatie.

Keijzer verzorgt beide campagnes in opdracht van ROV Oost Nederland. Wil jij ook aan de slag met verkeersveiligheid? Of eerst meer informatie? Neem contact met ons op!