De werking van muziek op ons brein
We weten dat de keuzes en gedragingen van mensen vaak geleid worden door emoties in plaats van pure rationaliteit. Muziek speelt volledig in op deze emotie. Dat komt omdat muziek rechtstreeks naar het limbisch systeem gaat. Dat is het gebied in het brein dat onze emoties controleert. En dit systeem zorgt voor een onbewuste aansturing van onze motoriek, waar we ons uiteindelijk wel weer bewust van kunnen worden. Heb je dat wel eens meegemaakt? Dat je zonder dat je het doorhebt op muziek die je leuk vindt, gaat meetikken of dat je heen en weer beweegt met je hoofd? Waar je je pas bewust van wordt als de muziek stopt of iemand je hierop aanspreekt. Het is een simpel, maar mooi voorbeeld waaruit blijkt dat muziek ons onbewuste gedrag weet te activeren.
Waarom kerstmuziek aanzet tot meer aankopen
In de maand december ontkom je er niet aan: kerstmuziek. Je hart gaat er sneller van kloppen of je vindt het ver-schrik-ke-lijk. Deze kersthits bepalen niet alleen je humeur, maar beïnvloeden ook je koopgedrag. Onderzoek laat zien hoe kerstmuziek je koopgedrag beïnvloedt. Met onderzoek is bewezen dat kerstmuziek in winkels klanten wel degelijk aanzet tot meer koopgedrag. Een duidelijke verklaring hiervoor ontbreekt, maar het heeft waarschijnlijk te maken met de associaties en houding die jij hebt tegenover kerstmuziek. Men gaat ervan uit dat door het horen van kerstmuziek je eerder geneigd bent om kerst-gerelateerde spullen te kopen. Dat is logisch, want je associeert de muziek met wat je om je heen in de winkel ziet. En juist dat werkt als een trigger om meer van dit soort producten aan te schaffen dan je in eerste instantie voor ogen had. Betekent dat dus 24/7 kerstmuziek draaien voor een betere omzet? Nee juist niet, de beste optie is een mix van kerstliedjes en neutrale radiomuziek. Uit onderzoeken bleek dat dit namelijk zorgt voor meer verkoop en de meest positieve reactie tijdens het winkelen.
Muziek is overal!
Muziek is dus in te zetten als een doelgericht marketinginstrument. Zo kan het handig zijn om een soundlogo te ontwikkelen voor je product of campagne. Merken met een soundlogo worden vaak onbewust positiever beoordeeld dan merken zonder soundlogo. Het bekende soundlogo van McDonald’s (I’m lovin’ it) ken je vast ook. Maar ook tijdens je werk kun je muziek laten terugkomen. Heb je wel eens nagedacht om achtergrondmuziek te gebruiken tijdens een belangrijke presentatie? Er zijn in ieders geval mogelijkheden in overvloed! Weet jij al hoe je muziek gaat inzetten komend jaar? Wij kunnen je helpen!
Fijne feestdagen en een gelukkig nieuwjaar!