User Experience wordt steeds belangrijker. Iets wat eigenlijk het belangrijkste onderdeel van een ontwerpproces zou moeten zijn, maar vaak met terugwerkende kracht wordt toegepast. Een website richt je bijvoorbeeld in om de aandacht van gebruikers vast te houden en ze aan te zetten tot een handeling. Maar als er geen rekening wordt gehouden met hoe een gebruiker door een website navigeert, is de kans groot dat de bezoeker zijn doel niet behaalt je hem op deze manier kwijtraakt.
Categorie:
Inspiratie
Datum:
12-03-2020
user experience

Wat is UX design?

De naam verklapt het al, UX Design richt zich namelijk op de gebruikservaring van een product, systeem of dienst. Vaak wordt het begrip UX Design alleen gekoppeld aan digitale ervaringen zoals websites en applicaties, maar is het eigenlijk in veel meer dingen terug te vinden. Denk bijvoorbeeld aan de handelingen van het zetten van een kopje koffie, het indrukken van het knopje bij een stoplicht of het scannen van je boodschappen bij de zelfscankassa. Je kan het zelfs een beetje terugvinden in het vasthouden van het handvat van een tas.
Een voorbeeld van gebruiksvriendelijkheid bij fietsknoppen is te zien in de onderstaande voorbeelden. Weet jij bij beide knoppen gelijk wat je moet doen?

Bij het eerste beeld is het eigenlijk gelijk duidelijk welke actie er wordt verwacht. Bij de tweede wordt het daarentegen iets ingewikkelder.

UX is een combinatie van drie elementen: hoe ziet het eruit, wat voor een gevoel geeft het en het gebruiksgemak. Als één van deze drie elementen niet klopt, heeft dat invloed op de ervaring van de totaalbeleving van de gebruiker.

UX design in het ontwerpproces

UX begint bij het gebruikersonderzoek: wie is de doelgroep en wat zijn hun wensen behoeften. Met al deze informatie wordt er rekening gehouden bij bijvoorbeeld het ontwerpen van een website. Dit ontwerp wordt vervolgens gevalideerd door middel van gebruikerstests en -analyses. Er wordt dan gekeken hoe de gebruiker door de website navigeert en hoe gemakkelijk bepaalde doelen worden behaald. Loopt een gebruiker vast bij een bepaalde handelingen, dan moet er nog een keer goed gekeken worden naar dit onderdeel en worden aangepast. Aan de hand van deze gebruikerservaringen wordt de interactie, zoals bruikbaarheid en wenselijkheid verbeterd en zo ook de gebruikerstevredenheid.

Goede UX zie je niet

Huh? Een goede UX heeft toch ook te maken met hoe overzichtelijk en mooi een website of applicatie is? Dat klopt. Maar hoe beter de UX aansluit op de gebruiker, des te minder is deze gebruiker hier bewust van is. De gebruikerservaring is dan zodanig goed, dat de gebruiker niet meer na hoeft te denken over zijn handelingen en dus ‘smooth’ door de website navigeert. De gebruiker ervaart geen ergernissen van knoppen die geen knoppen blijken te zijn of de frustratie bij het ontbreken van de zoekfunctie die opeens linksonder blijkt te staan in plaats van de gebruikelijke rechtsboven. Maar bestaat de perfecte User Experience eigenlijk wel?

Houd het simpel!

79% van de bezoekers scant eerst voordat ze gaan lezen. Zorg dus dat je website goed scanbaar is met heldere titels en duidelijk onderscheid. Goede UX zit hem in de kleine dingen. Begin simpel door eerst te kijken waar vereenvoudigingen mogelijk zijn. Spreek je de doelgroep op de goede manier aan, lijken knoppen wel echt op knopen en bevat het contactformulier niet meer dan de noodzakelijke velden? De gebruiker heeft geen tijd voor informatie die niet voor hen van belang is, ze hebben een doel en al het overige leidt af.

Vermijd overbodige functies

Helemaal van nu: een hamburgermenu. Leuk, handig en het bespaart ruimte op je website. Toch is het niet altijd handig, want het levert de gebruiker ook weer een extra handeling om naar een andere pagina te navigeren.

Tip: don't make me think

‘Nothing important should ever be more than two clicks away.’ Meer van dit soort handige tips? Steve Krug schreef het gelijknamige boek ‘Don’t make me think’. Het boek is geschreven zoals UX bedoeld is, simpel en duidelijk!