Bij Keijzer zijn we veel bezig met gedrag. Wat bepaalt menselijk gedrag, welke mentale ‘shortcuts’ maken we en vooral ook: wat kunnen we met deze kennis? Collega Eline neemt je mee in de wondere wereld van gedrag, met in deze blog: De sociale norm!
Categorie:
Inspiratie
Datum:
15-07-2022
mens als kuddedier

85% van de mensen die tot hier leest, leest het artikel uit

Elke dag maak je tientallen beslissingen: welke kleding je aan doet, welke weg je neemt om op werk te komen of wat je vanavond gaat eten. De meeste beslissingen maken mensen niet op basis van argumenten, maar op basis van shortcuts: snelle onbewuste denkstrategieën waarmee we ons brein niet overbelasten. In ons vorige artikel vertelden we over ‘Reactance’, maar er zijn nog veel meer shortcuts te ontdekken bij het maken van gedragsbeslissingen.

85% van de mensen die tot hier leest, leest het artikel uit.

Beïnvloed door anderen

We baseren ons gedrag op wat anderen doen. Mensen in onze directe omgeving, influencers maar ook toevallige voorbijgangers. Zelfs fictieve anderen kunnen ons gedrag beïnvloeden. Kijk maar eens naar de onderstreepte zin die je net las. Voelde jij de neiging om het hele bericht uit te lezen? En dat terwijl je niet eens weet wie die 85% anderen zijn.

De mens als kuddedier

Maar hoe komt dat? Mensen zijn sociale dieren. Ze willen er graag bij horen. En je hoort er nu eenmaal sneller bij wanneer je lijkt op je omgeving. Zo vinden we mensen die op ons lijken namelijk aantrekkelijker en leuker.

Daarnaast weet je als individu in een nieuwe situatie niet altijd zeker wat het juiste gedrag is. We vertrouwen er dan op dat de groep dat wel weet, dus als iedereen netjes zijn fiets in het fietsenrek zet, zal dat wel de bedoeling zijn. Maar, als er 3 fietsen naast het rek zijn geplaatst, en jij hebt haast, dan zal je sneller je fiets ook naast het rek plaatsen. Je gaat er namelijk onbewust vanuit dat het oké is. Zélfs wanneer je het bord bovenaan het hek ziet hangen…

De sociale norm bij Keijzer

Bij Keijzer gebruiken we de kennis over deze denkstrategie graag. Bijvoorbeeld wanneer we mensen willen overtuigen om duurzamer te leven! Bij onze campagne ‘Gewoon zo’ laten we regelmatig inwoners langskomen die vertellen over wat zij doen om duurzamer te leven. Doordat je ziet dat meer mensen het gedrag vertonen ga je ook zelf sneller aan de slag.

Het laten zien dat uit onderzoek is gebleken dat de grote meerderheid achter je boodschap staat, is een goed en effectief voorbeeld die gebruikt kan worden om de sociale norm te laten zien. De sociale norm: een nuttige snelle denkstrategie dus!

gebruik van sociale norm