Contentmarketing is een vorm van marketing waarbij het bieden van relevante informatie (lees: content) voor de doelgroep centraal staat. Met het doel om je doelgroep op lange termijn aan de organisatie te binden. Maar hoe zorg je er nu voor dat je content interessant, verrassend en vernieuwend is en bovenal blijft? Daarom drie tips over de kansen van contentmarketing om jouw doelgroep met content te boeien, binden en behouden.
Categorie:
Inspiratie
Datum:
29-10-2018
contentmarketing

Tip 1: Persoonlijke content

Van Millennials en Generation Z is bekend dat ze juist openstaan voor relevante campagnes en afkeer hebben voor generieke content. Ze hebben behoefte aan content waar ze zelf ook écht iets aan hebben. Een mooi voorbeeld van data driven marketing is wanneer je weet dat jouw klant op zoek is naar bijvoorbeeld nieuwe contactlenzen. Door onder andere het online zoekgedrag op de website weet je een persoonlijke boodschap te ontwikkelen waarmee je de klant overhaalt tot aankoop van de contactlenzen. Je berekent vervolgens hoe lang men gemiddeld met deze contactlenzen vooruit kan. Het is belangrijk in deze periode deze klant niet te blijven ‘spammen’ met content om contactlenzen te kopen. De klant heeft ze namelijk al aangeschaft en zit logischerwijs niet op deze irrelevante boodschap te wachten. In tegendeel het roept vaak irritatie op. Dat lijkt logisch, maar in de praktijk zien we dat dit nog vaak fout gaat. Zorg in deze overbruggingsperiode dat je juist relevante content aanbiedt, zoals het onder de aandacht brengen van lenzenvloeistof om de kwaliteit van de gekochte contactlenzen te waarborgen.

Leer je doelgroep dus zo goed mogelijk kennen. Dat kan bijvoorbeeld door bruikbare data te verzamelen waardoor je precies kunt inspelen op hun interesses en behoeften. Om persoonlijke data in gepersonaliseerde content aan te bieden, is een vertaalslag nodig van data naar content.

Tip 2: Maak gebruik van het FOMO-effect

Heb jij al gehoord van Ephemeral content? Waarschijnlijk niet, maar je kent het wel! Deze term staat voor content die weer verdwijnt na een korte periode of nadat het bekeken is, zoals je dat kent bij Instagram Stories en Snapchat. We hebben allemaal last van het zogenaamde FOMO-effect (Fear of Missing Out). Ephemeral content bijt zich vast op dit fenomeen. Het is niet opdringerig, maar geeft wel een gevoel van exclusiviteit af. En juist deze exclusiviteit houdt het interessant voor je doelgroep.

Bij Keijzer spelen we ook in op deze trend. Voor de campagne Brabant gaat voor NUL verkeersdoden bieden we sinds kort content aan via een filter op Snapchat. Op deze manier maken we scholieren bewust van de gevaren van appen op de fiets. Onder de noemer #EvenNietsOpDeFiets brengen we met de Snapchatfilter de boodschap zo persoonlijk mogelijk onder de aandacht en dat lijkt tot dusver enorm goed aan te slaan.

Tip 3: Micro is meer!

Alle content moet tegenwoordig authentiek zijn. Zo ook bij het gebruik van influencers om je content kracht bij te zetten. Influencer marketing is een vorm van marketing waarbij een persoon of groep wordt ingezet om invloed uit te oefenen op de overtuigingen en het gedrag van de doelgroep. Waar voorheen iedereen zich stortte op de grootste en populairste influencers met miljoenen volgers, is er tegenwoordig een verschuiving te zien naar zogenaamde ‘micro-influencers’. Dat zijn authentieke personen uit een bepaalde hoek of branche die veel minder volgers hebben, maar wel de voor jou relevante volgers. Deze aanpak is vaak een stuk goedkoper en daarentegen veel effectiever.

Asics NL is een organisatie die momenteel al heel slim gebruik maakt van micro-influencers in hun “ASICS FrontRunner” activatie. Ze roepen enthousiaste hardlopers op zich aan te melden als Asics Frontrunner. Vervolgens kiest Asics NL een gevarieerd gezelschap aan micro-influencers die een realistische afspiegeling vormt van hun doelgroep. Deze micro-influencers krijgen daarmee een podium, meerdere privileges en committeren zich aan het merk. Asics NL zet deze micro-influencers in om een unieke en sterke community op te bouwen door middel van relevante content.

Benieuwd naar de kansen van contentmarketing?

Benieuwd naar de kansen van contentmarketing voor jouw organisatie? Of heb je een vraag aan ons? Laat het ons weten, we gaan graag het gesprek met je aan.