Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Iedereen moet makkelijk en veilig kunnen switchen naar een betaalde baan of andere passende werkplek. Tussen uitkering en werk of tussen dagbesteding, beschut werk, de banenafspraak en regulier werk. Simpel Switchen zet zich daarvoor in. Duidelijkheid bieden in wat wel mogelijk is binnen wetgeving, stimuleert mensen en professionals om een stap te durven zetten. Maar hoe creëer je hier meer bekendheid over? Hoe ontwerp je een nieuw logo waar alle samenwerkingspartners zich in herkennen?

Looptijd

Oktober 2024 - Januari 2025

Thema's

Participatie

een passende werkplek

Strategie

Strategie
Campagne
Gedragsverandering

Voor de communicatiestrategie van Simpel Switchen gebruikten we het Keijzer-model, met vier duidelijke fasen: leren, analyseren, creëren en monitoren. Deze aanpak zorgt ervoor dat onze communicatie niet alleen klopt op papier, maar ook echt aansluit bij de praktijk.Het doel? Een zo groot mogelijk bereik, zodat meer mensen kennismaken met Simpel Switchen. De doelgroep is breed en divers, daarom werken we samen met veel verschillende partners. Om iedereen goed te kunnen bereiken, besteden we extra aandacht aan:

  • Benutten wat er is: Bestaande kanalen – waar een deel van de doelgroep al komt – benutten, zodat toegevoegde waarde van nieuwe kanalen glashelder wordt;
  • Gevoel en actie: Doelgroepen aanspreken op ‘willen’ en minder op ‘weten’: het belang dat mensen tijdens een switch het comfort (het is simpel!) voelen dat er altijd een veilige weg terug is;
  • Toegank- elijkheid: De informatie is makkelijk leesbaar, vindbaar en bruikbaar voor iedereen – zonder overbodige poespas.

Simpel Switchen

Wat is Simpel Switchen? Simpel Switchen is een programma van ministerie SZW, VWS en 11 landelijke partners uit het sociaal domein, om het voor mensen makkelijker te maken om te switchen tussen uitkering, dagbesteding, beschut werk, banenafspraak en regulier werk. Het programma biedt inspiratie en hulpmiddelen om de overgang tussen deze verschillende werkvormen voor mensen makkelijker te maken. Duidelijkheid bieden in wat wél mogelijk is, stimuleert mensen en professionals om een stap te durven zetten.

een passende werkplekeen passende werkplek

Doelgroepen

  1. Bestuurders, managers en sociaal professionals binnen het zorg- en werkgebied
  2. Werkgevers en mensen die de switch willen maken

Het Keijzer-model

Leren, analyseren, creëren en monitoren. Dat is de Keijzer aanpak.

  1. Leren.
    Om de context, knelpunten en kansen voor de communicatie rondom Simpel Switchen scherp te krijgen, voerden we deskresearch, interviews en behoefteonderzoek uit. Dit deden we met partners en professionals uit de praktijk. Van jobcoaches tot WMO-consulenten tot werkgevers en bestuurders van zorginstellingen.
  2. Analyseren.
    We analyseren en structuren de verzamelde informatie met het COM-B model. Wat zijn de uitgangspunten? Welke conclusies kunnen we trekken? We bepalen welke factoren het gedrag van de doelgroep beïnvoeden en daarmee de focus van de strategie.
  3. Creëren.
    In deze fase komt alles samen! We creëren de strategie, visuele identiteit en middelenmix gebaseerd op het partner- en doelgroepenonderzoek. Hieronder vind je een impressie!
  4. Monitoren.
    Last but not least: monitoren en bijsturen. Door middel van een vooraf opgesteld evaluatieplan kijken we naar wat werkt én naar wat beter kan. Zo sturen we tijdig bij.
een passende werkplekeen passende werkplekeen passende werkplek

Visuele identiteit

Aan de 11 partners en betrokkenen stelden we dezelfde vraag: Wat moet Simpel Switchen uitstralen?We koppelden krachtige kleuren aan de antwoorden die zij gaven: geel, groen, robijnroze en licht- tot donkerblauw. Deze kleuren komen terug in het logo. De vloeiende overgangen tussen de kleurvlakken en de woorden ‘simpel’ en ‘switchen’ verbeelden de makkelijke overstap tussen verschillende werkvormen — precies waar Simpel Switchen voor staat!

Visuele identiteit