Aanpak
Samen met het ministerie kozen we bewust voor een doelgroep met de meeste veranderpotentie: de mkb’er die gelijke kansen belangrijk vindt, maar nog niet weet hoe hij of zij dit in de praktijk kan brengen. Deze ondernemers hoef je niet meer te overtuigen van het ‘waarom’, maar kun je wel helpen met het ‘hoe’. Daar ligt op korte termijn de meeste impact.
Van willen naar doen: zo breng je
mkb’ers in beweging
We startten met een gedragsanalyse: wat weerhoudt deze groep mkb’ers ervan om aan de slag te gaan, en wat hebben ze nodig om dat wél te doen? Daaruit kwamen drie sleutelfactoren naar voren en bijbehorende technieken:
- Capaciteit: Geef praktische informatie. Denk aan stappenplannen, concrete instructies en handige hulpmiddelen. Ondernemers hebben weinig tijd en willen gewoon weten wat ze moeten doen.
- Motivatie: Laat zien wat het oplevert: via inspirerende voorbeelden, winstframing en eerlijke verhalen over obstakels. Geef ondernemers keuzevrijheid én handelingsperspectief.
- Omgeving: Deel verhalen van gelijksoortige ondernemers. Rolmodellen en herkenbare praktijkvoorbeelden werken motiverend.
Middelenmix
Kant-en-klare contentpakketten voor themapartners
Het ministerie werkt op dit onderwerp samen met zogeheten themapartners zoals AWVN, SER, VNO-NCW, Randstad Groep, ABU en NBBU. Deze partijen hebben direct contact met ondernemers en worden als betrouwbaarder ervaren dan de overheid. Voor hen maakten we kant-en-klare contentpakketten, met daarin onder andere:
- Een gezamenlijk statement voor social media, gedeeld op één moment als collectieve aftrap van dit initiatief
- Blogs en video’s met ondernemersverhalen, vol concrete tips en eerlijke ervaringen: wat levert een divers team op, hoe pak je het aan en welke uitdagingen kom je tegen?
- Praktische how to-artikelen: “Zo zet je de deur van jouw bedrijf voor iedereen open” en “Heeft iedereen bij jou gelijke kansen op promotie? 5 praktische tips”
Het contentpakket werd zo gemaakt dat themapartners de inhoud makkelijk konden publiceren en delen via hun eigen kanalen.



Gesponsorde artikelen op De Ondernemer en expert bij New Business Radio
Naast de communicatie via themapartners zorgden we voor extra zichtbaarheid door middel van twee gesponsorde artikelen op De Ondernemer en door een expert aan te laten schuiven bij New Business Radio.


Ludieke actie gericht op studenten
Willen we mkb’ers echt bereiken en zorgen dat ze er echt anders over gaan denken? Dan moeten we beginnen bij de opleiding. Voor studenten ontwikkelden we de daarom de “Olifant in de kamer”. Met een knipoog naar de uitdrukking die wordt gebruikt voor een probleem dat er overduidelijk is, maar waarover bewust niet gesproken wordt uit angst iets verkeerd te zeggen. In de zuil zijn er 6 verschillende kaartjes met prikkelende vragen die het gesprek hierover op gang brengen. Dit ter voorbereiding op een uitgebreid gastcollege over dit thema. De olifant en zuil reizen samen langs meerdere hogescholen en universiteiten.
