Aanpak
Gedragskennis als fundament
Uit onderzoek van VeiligheidNL blijkt dat het nogal verschilt hoe 65-plussers kijken naar valpreventie. Sommigen weten niet waar ze moeten beginnen. Anderen twijfelen of het wel werkt. En weer anderen vinden het nuttig – maar alleen voor mensen die er slechter aan toe zijn dan zijzelf. Hoe overtuig je dan de hele groep? In onze strategie stonden drie pijlers centraal:- Reframen van het woord ‘valpreventie’: Van iets negatiefs naar iets positiefs.
- Segmentatie: De ene oudere is de andere niet.
- Eén heldere call to action: test je valrisico.
Van valangst naar veerkracht: ‘Ik sta sterk’
De term valpreventie roept weerstand op. Het klinkt technisch en vooral alsof er iets mis is. We draaiden het om met een nieuw gedragsconcept: ‘Ik sta sterk’. Niet de val staat centraal, maar kracht, zelfstandigheid en regie. Precies de waarden die voor deze doelgroep belangrijk zijn. Het logo – een driehoek – onderstreept die boodschap. De vorm staat al eeuwen symbool voor balans en stabiliteit.

Drie profielen, drie benaderingen
Op basis van de drie profielen van VeiligheidNL ontwikkelden we drie communicatielijnen. Zo konden we gericht inspelen op de verschillen in behoeften, drijfveren en belemmeringen.
Elke lijn kreeg een eigen gedragsaanpak, met technieken als zelfovertuiging, consistentie en sociale bewijskracht. Voor de angstige 65-plusser kozen we bijvoorbeeld voor concrete, kleine handelingen die meteen effect hebben. Voor de actieve 65-plusser haakten we juist aan op nostalgie en het belang van blijven bewegen. Want wat werkt, verschilt per persoon – en dus ook per boodschap.
- Kwetsbare & gemotiveerde 65+’ers met een focus op zekerheid en vertrouwen (afbeelding links).
- Sceptische & passieve 65+’ers die autonomie en regie belangrijk vinden (afbeelding midden).
- Zelfstandige & actieve 65+’ers die zo lang mogelijk actief willen blijven (afbeelding rechts).



De eerste stap: een simpele online test
Als je iemand in beweging wilt krijgen, dan moet je de drempel laag houden. Daarom stond in alle uitingen één eerste stap centraal: de valrisicotest. Een korte online test waarmee mensen zelf ontdekken of ze risico lopen – en wat ze kunnen doen om een val te voorkomen.
Toolkit voor gemeentes en GGD’en
Het plan: zoveel mogelijk 65-plussers bereiken. Daarom vroegen we gemeenten en GGD’en om de publiekscampagne ook via hun eigen kanalen te verspreiden. Met kant-en-klare posts en interactieve templates maakten we het zo makkelijk mogelijk. Een paar klikken, en de boodschap stond live. Zo vergrootten we samen het bereik – lokaal én landelijk. Nieuwsgierig? Neem hier een kijkje.
Het resultaat?
Na een jaar is het sentiment rondom de campagne 100% positief. De inzet van een crossmediale aanpak heeft het bereik vergroot. De focus op een laagdrempelige actie, zoals de online test, heeft geleid tot actieve betrokkenheid bij de doelgroep. Na de evaluatie met de opdrachtgever, doelgroeponderzoek, gemeenten en GGD’en gaan we in 2025 door met de campagne. Met de learnings uit het eerste jaar is de campagne verder geoptimaliseerd.