Aanpak
In de planuitwerkingsfase van de dijkversterking focusten we ons op publiekscommunicatie. We maakten de plannen visueel aantrekkelijk, communiceerden op een laagdrempelige manier en werkten samen met partners en de omgeving. Zo brachten we de dijkversterking dicht bij de doelgroepen: de dijkversterking is niet puur technisch, maar gaat over jou en mij! In de realisatiefase van de dijkversterking verschuift de focus naar bouw- en hindercommunicatie. We breidden de communicatie verder uit door de bestaande kanalen uit de vorige fase uit te bouwen en nieuwe kanalen toe te voegen. We voerden een nieuwe visuele lijn door en geven een kiek achter de diek.
Drie pijlers
De omgevingscommunicatie richt zich op drie pijlers:
Hindercommunicatie
Welke weg is wanneer afgesloten? Waar moet ik langs?
Bouwcommunicatie
Wat gebeurt er op de bouwplaats? Waarom mag ik niet op de bouwplaats komen?
Publiekscommunicatie
Waarom versterken we de dijk? Wat doet het waterschap?
Uitgebreide middelenmix
Bij de communicatie rondom de dijkversterking richten we ons op verschillende doelgroepen: omwonenden, toeristen en bedrijven. Daarom werken we met een uitgebreide middelenmix. Met een strakke regie en overzicht zorgen we ervoor dat deze middelen op elkaar aansluiten en samen één geheel vormen.
BouwApp
Bij dit project zetten we de BouwApp in. De BouwApp is een applicatie die speciaal ontwikkeld is voor omgevingscommunicatie over een bouwproject. Via de BouwApp communiceren we over actuele zaken zoals wegafsluitingen en de planning. Ook kan men via de app contact met ons opnemen. Met een pushnotificatie zijn volgers meteen op de hoogte.
Sociale media
Via onze accounts op Facebook, Instagram en Twitter houden we het grote publiek op de hoogte van de dijkversterking. We plaatsen berichten volgens een contentstrategie met verschillende invalshoeken, waaronder ‘Let op: Werkzaamheden’, ‘Weetje op Woensdag’, ‘De Duurzame Dijk’ en ‘Kiek achter de diek’.
Projectkaart
Eén van de doelgroepen zijn de toeristen die in het zomerseizoen bij de dijk, de veerboot en de vakantieparken zijn. Toeristen bereiken we minder goed via bijvoorbeeld social media, de BouwApp en nieuwsbrief. Daarom ontwikkelden we speciaal voor deze doelgroep de projectkaart, in vorm van een uitvouwbare z-card.
opvallend middel dat de doelgroep meeneemt en bewaart
toegankelijke uitleg over de dijkversterking in verschillende talen
handig overzicht van wat er wanneer gebeurt
spelletje voor de kinderen
verspreiding via partners zoals bedrijven in de haven van Lauwersoog, Toeristisch Informatiepunt en dijkinformatiecentrum
Kiek achter de diek
Mensen zijn van nature nieuwsgierig. Zeker naar zo’n groot project als een dijkversterking. Daarom geven we een kijkje achter de schermen: een kiek achter de diek. Dat doen we op onze sociale mediakanalen, maar ook met open dagen en excursies.