Waterschap Noorderzijlvest, Heijmans en GMB

De Groningse Lauwersmeerdijk wordt de komende jaren versterkt. Terwijl het Waterschap Noorderzijlvest de plannen maakte en uitwerkte, verzorgden wij de communicatie en participatie. Nu in april 2023 de schop in de grond is gegaan, houden we de omgeving ook tijdens de realisatiefase van de dijkversterking op de hoogte. Maar hoe zorg je ervoor dat de verschillende doelgroepen zich betrokken voelen bij de dijkversterking? En wie heeft welke communicatiebehoefte?

Looptijd

2021 - nu

Thema's

veiligheid, participatie, omgevingscommunicatie, bouwcommunicatie

Aanpak

Online
Strategie

In de planuitwerkingsfase van de dijkversterking focusten we ons op publiekscommunicatie. We maakten de plannen visueel aantrekkelijk, communiceerden op een laagdrempelige manier en werkten samen met partners en de omgeving. Zo brachten we de dijkversterking dicht bij de doelgroepen: de dijkversterking is niet puur technisch, maar gaat over jou en mij! In de realisatiefase van de dijkversterking verschuift de focus naar bouw- en hindercommunicatie. We breidden de communicatie verder uit door de bestaande kanalen uit de vorige fase uit te bouwen en nieuwe kanalen toe te voegen. We voerden een nieuwe visuele lijn door en geven een kiek achter de diek.

Drie pijlers

De omgevingscommunicatie richt zich op drie pijlers:

Hindercommunicatie

Welke weg is wanneer afgesloten? Waar moet ik langs?

Bouwcommunicatie

Wat gebeurt er op de bouwplaats? Waarom mag ik niet op de bouwplaats komen?

Publiekscommunicatie

Waarom versterken we de dijk? Wat doet het waterschap?

Uitgebreide middelenmix 

Bij de communicatie rondom de dijkversterking richten we ons op verschillende doelgroepen: omwonenden, toeristen en bedrijven. Daarom werken we met een uitgebreide middelenmix. Met een strakke regie en overzicht zorgen we ervoor dat deze middelen op elkaar aansluiten en samen één geheel vormen.

BouwApp

Bij dit project zetten we de BouwApp in. De BouwApp is een applicatie die speciaal ontwikkeld is voor omgevingscommunicatie over een bouwproject. Via de BouwApp communiceren we over actuele zaken zoals wegafsluitingen en de planning. Ook kan men via de app contact met ons opnemen. Met een pushnotificatie zijn volgers meteen op de hoogte.

Sociale media

Via onze accounts op Facebook, Instagram en Twitter houden we het grote publiek op de hoogte van de dijkversterking. We plaatsen berichten volgens een contentstrategie met verschillende invalshoeken, waaronder ‘Let op: Werkzaamheden’, ‘Weetje op Woensdag’, ‘De Duurzame Dijk’ en ‘Kiek achter de diek’.

Projectkaart

Eén van de doelgroepen zijn de toeristen die in het zomerseizoen bij de dijk, de veerboot en de vakantieparken zijn. Toeristen bereiken we minder goed via bijvoorbeeld social media, de BouwApp en nieuwsbrief. Daarom ontwikkelden we speciaal voor deze doelgroep de projectkaart, in vorm van een uitvouwbare z-card.

opvallend middel dat de doelgroep meeneemt en bewaart

toegankelijke uitleg over de dijkversterking in verschillende talen

handig overzicht van wat er wanneer gebeurt

spelletje voor de kinderen

verspreiding via partners zoals bedrijven in de haven van Lauwersoog, Toeristisch Informatiepunt en dijkinformatiecentrum

Kiek achter de diek

Mensen zijn van nature nieuwsgierig. Zeker naar zo’n groot project als een dijkversterking. Daarom geven we een kijkje achter de schermen: een kiek achter de diek. Dat doen we op onze sociale mediakanalen, maar ook met open dagen en excursies.

Virtueel bezoekerscentrum

Nog een vorm van ‘kiek achter de diek’ is het virtueel bezoekerscentrum. Een online platform waar de dijkversterking tot leven komt. Hier staat beleving centraal. Storytelling, fotografie en visuals en een aansprekend design zorgen voor een echt museumgevoel. Alsof je zelf op de dijk staat! Daarmee is het virtueel bezoekerscentrum een mooie aanvulling op de meer informatiegerichte communicatiemiddelen.

Verboden toegang

Gaandeweg in de realisatiefase kwamen we erachter dat ook op een ander vlak extra communicatie nodig was, namelijk gericht op mensen die verbodsborden en hekken negeren en het bouwterrein op gaan. In die communicatie komt een stukje gedragsstrategie om de hoek kijken: hoe overtuig je mensen die denken dat ze ‘wel even het bouwterrein op kunnen’ dat dat niet kan? We kozen voor verschillende middelen en invalshoeken, zoals bouwhekdoeken en sociale mediaberichten. Met altijd als uitgangspunt: de dijkwerker moet veilig zijn werk kunnen doen. Voor nieuwsgierige voorbijgangers creëerden we de mogelijkheid om online een ‘kiek achter de diek’ te nemen.

Resultaten

26366
bereik op Facebook in 2023
12722
bereik op Instagram in 2023
918
abonnees op de nieuwsbrief
3000
projectkaarten gedrukt en verspreid in de omgeving
23
bouwhekdoeken gedrukt
300
bezoekers op de open dag met de start van de dijkversterking